Hej!
Jag sitter och håller på med ett schemaverktyg och är inne på att göra lite uppdateringar för att försöka trimma prestandan lite och har en fundering:
När man ska ta och skriva ut ett schema för en anställd så utgår den från ett grundschema (inga konstigheter med det, det snurrar utifrån t.ex. ett 4 veckorsschema som utgår från ett visst datum som bara rullar på året runt, ligger i tabellen "scheman"), men eftersom de anställdas tider justeras till o från och samt att de är lediga så justeras ju det grundschemat ibland. Hur skulle ni gå tillväga för att kontrollera allt detta på ett så snabbt och smidigt sätt som möjligt?
Idag så gör jag så att jag lägger in grundschemat (för den valda perioden) i en temporär tabell efter det går jag in och kontrollerar om det finns några justerade tider (från tabellen extraTider) och sedan kontroller jag om det finns någon frånvaro inplanerad (från tabellen franvaro) och sedan när alla justeringarna är gjorda så skriver jag ut resultatet från den temporära tabellen och raderar datan.
Detta är rätt segt när man skriver ut flera anställda samtidigt (har ca 300 st), nu är ju iofs miljön jag sitter i begränsad men det bör ju gå att trimma funktionen rätt mycket?
Jag använder access och excel som "ansikte" då det är smidigt med utskrifterna direkt i excel-arken.
Är detta något som jag skulle kunna sköta direkt i sql-frågan (vilket skulle betyda att jag är i fel forum) eller kan jag använda mig av något som sparar all data i minnet (arrayer?) så jag slipper hålla på med en massa sql-frågor hit o dit?
Kanske är väldigt luddigt skrivet och svårt att hänga med men jag gör ett försök annars så får jag försöka leva med det sättet jag kör på idag.