Jag försöker vidga mina kunskapsvyer en aning. Jag tycker att .NET kan lösa de flesta problem på ett tillräckligt bra sätt. Sedan finns det säkerligen undantag men plattformen som sådan har bra stöd för lösning av kunders problem. Det som jag funderar över är om det finns något problem som Java löser betydligt bättre än .NET vilket i sin tur gör att man bör välja en Java-lösning. Kan någon komma på ett sådant problem?
Integration ner mot stordator miljöer. Det finns betydligt bättre stöd i java för det än i .NET.
Tror dessutom att det finns fler och bättre lösningar i "middleware:et" för Java än för .NET. Bland annat så är MQSeries ett bra mycket bättre alternativ än MSMQ om man skall använda sig av köer. Vet att MQSeries skall fungerar i .NET också, men jag fick det aldrig att fungerar tillförlitlit med transaktioner över flera källor på olika maskiner...
För mobila enheter är väl stödet för Java klart bättre än för .NET, eller?
På webbsidan löser de problemen nästan lika bra skulle jag vilja säga. En fördel som jag tycker talar för Java är att det finns så många alternativ. Gillar man t.ex. inte att jobba mot JEE-specen behöver man inte, det finns mängder av ramverk som döljer det underliggande och det kanske passar ens stil eller projekt bättre. En fördel för (ASP).NET är att de gjort det lätt för folk att jobba med webben även om man inte kan särskilt mycket om tekniken bakom.
På desktopsidan tycker jag att .NET är ett bättre alternativ i.o.m. bättre integration med operativen och dels för att Java (Swing) upplevs vara betydligt långsammare och mer minneskrävande.
Rent språktekniskt så är det ju inget som inte går att göra .NET som inte går i Java och vise versa.
Däremot beror det på vilken plattform och arkitektur man vill köra på. Java är långt mycket starkare på Unix-plattformar och försök inte ens tänka på att köra .NET på stordatorer som Z-series eller AS/400.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25