webForumDet fria alternativet

Problem med richTextBoxEx1_TextChanged

2 svar · 375 visningar · startad av saw

sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg

Hur jag än försöker så går jag bett på detta

private void richTextBoxEx1_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {

toolStripButtonFet.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionFont.Style & FontStyle.Bold) == FontStyle.Bold);
toolStripButtonKursiv.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionFont.Style & FontStyle.Italic) == FontStyle.Italic);
toolStripButtonUnderstuket.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionFont.Style & FontStyle.Underline) == FontStyle.Underline);

toolStripButtonVenste.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionAlignment == HorizontalAlignment.Left) ? true : false);
toolStripButtonCentrerat.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionAlignment == HorizontalAlignment.Center) ? true : false);
toolStripButtonHoger.Checked = ((richTextBoxEx1.SelectionAlignment == HorizontalAlignment.Right) ? true : false);

Error: Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt.
Jag har försökt att använda mig av allt som jag har lärt mig här, men icke

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

1. Felmeddelandet borde ge något mer än bara det du postar här. T.ex. ett radnummer där det smäller.
2. Koden du postar ger oss ingen som helst hjälp i att försöka lösa ditt problem.
3. Lär dig använda debuggern. Då kan du stega igenom kod och se var och varför det smäller.
4. Lär dig mer om hur referenser fungerar (och däri skillnaden mellan value types och reference types)
5. Avinstallera .NET swedish language pack. Du har mycket större möjlighet att söka på fel (via t.ex. google) om du får felen på engelska istället för svenska (idioti från Microsofts sida att överhuvudtaget lokalisera sånt...)

Men. Ditt felmeddelande tyder på att någon av de variabler du använder är null. D.v.s. någon av variablerna: toolStripButtonFet, toolStripButtonKursiv, toolStripButtonUnderstuket, toolStripButtonVenste, toolStripButtonCentrerat, toolStripButtonHoger, richTextBoxEx1 är null.

sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg

Nej jag fick inte mera felmedellande men den ställde sig på toolstripsbuttonfet.
Hur som helst så verkar det som om jag har löst problemet.

//först
richTextBoxEx1_SelectionChanged
//sedan

if (richTextBoxEx1.SelectionFont != null)
            {

..därefter resten av koden.
Ber om ursäkt för att jag störde er i onödan. :birp

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)