Dålig titel ber om ursäkt men jag har en del olika frågor så...
Jag måste bygga om ett project ifrån början, jag hittade ett antal buggar
som jag inte kunde fixa därför undrar jag.
Jag har en massa variabler som måste deklareras, går det att göra i en
annan fil?
Jag har letat efter ett sätt att efterlikna linjalen i Word, det närmast
som jag kommer är trackBar1, för att sätta richTextBoxEx1.SelectionIndent.
1: I C# kan du dela upp en klass i flera filer med partial. Dock är det inget jag på något sätt rekommenderar att du gör (mer än den uppdelning som VS gör automagiskt åt dig vid windowsprojekt.) Istället borde du titta över alla dina variabler och se om du inte kan bryta ut vissa av dem till nya klasser.
2: Det är möjligt att det finns någon färdig komponent att ladda ner eller köpa på nätet. Du får söka runt lite. Om du har koll på hur man bygger egna kontroller så kan du givetvis sätta igång och göra en själv. Det är en hel del pyssel dock.
3: En pixel har inget fast mått utan är snarare den minsta beståndsdelen i en bild. Hur stor en pixel är beror på skärmen som bilden visas på. Man pratar om DPI (Dots Per Inch (eller egentligen PPI (Pixels Per Inch) när det gäller datorskärmar)) där DPI-värdet säger hur många pixlar som får plats på en tum.
Så en bild som visas på en skärm som kan visa 96 DPI blir större än en skärm som kan visa 120 DPI.
Svaret på fråga 3 är: Det beror på vilken DPI du har ställt in och som din skärm kan visa.
Hej och tack för dina svar. Att bryta variabler till klasser lätt lite som grekiska...
Med de andra svaren så får jag känna mig nöjd.
Nästa fråga.
4:) Jag försöker att göra en header(sidhuvud) och skulle vilja avsluta den med
ett streck. Finns det något enkelt sätt att göra det i en richtextbox?
Betr. att rita en linje i richtextboxen så försöker jag så här:
Graphics g = this.CreateGraphics();
Pen p = new Pen(System.Drawing.Color.Black, 8);
g.DrawLine(p, 0, 300, 802, 300);
Graphics g2 = this.richTextBoxEx1.CreateGraphics();
Hur jag än gör så kommer den inte in i richtextboxen.
[REDIGERAT]
Jag svarar mig själv.
Jag la in en bild och det blev bättre än jag tänkt mig.
Jag lyckades också att skydda dokumentet, det var bara att tala om var man skall börja, samt sluta sen richtextbox.protected=true;
128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17