Du kan ju kolla in http://quartznet.sourceforge.net/
Jag strävar oftast efter att enbart ha "en" väg in till applikationsdomänen och/eller databasen. Angående databasen så vill jag tex att applikationsdomänen bara ska få kommunicera med applikationsdatabasen så långt det bara går. När det gäller domänen så strävar jag efter att ett presentationslager kan kommunicera med domänen.
Jag har tex sett webbapplikationer där man har externa batchkörningar där batch-projektet har applikationsdomänen refererat till sig. Jag tycker inte detta är bra eftersom det blir flera direkta vägar in i domänen vilket i sin tur försvårar förvaltningen av domänen. I ovanstående fall så skulle jag hellre vilja att batchkörningen anropar en webbservice/wcf i webbapplikationen som i sin tur kommunicerar med domänen.
Hur brukar ni sätta upp externa batchkörningar? I dagsläget har jag gjort det som klassiska schemalagda jobb men jag gillar inte riktigt detta. Så jag tänkte höra om det finns några bättre sätt att sätta batchar.
Det vore också intressant att höra om ni inte håller med angående ovanstående design om en väg in i domänen.