webForumDet fria alternativet

Batchkörningar för webbapplikationer

.NET

3 svar · 732 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Jag strävar oftast efter att enbart ha "en" väg in till applikationsdomänen och/eller databasen. Angående databasen så vill jag tex att applikationsdomänen bara ska få kommunicera med applikationsdatabasen så långt det bara går. När det gäller domänen så strävar jag efter att ett presentationslager kan kommunicera med domänen.

Jag har tex sett webbapplikationer där man har externa batchkörningar där batch-projektet har applikationsdomänen refererat till sig. Jag tycker inte detta är bra eftersom det blir flera direkta vägar in i domänen vilket i sin tur försvårar förvaltningen av domänen. I ovanstående fall så skulle jag hellre vilja att batchkörningen anropar en webbservice/wcf i webbapplikationen som i sin tur kommunicerar med domänen.

Hur brukar ni sätta upp externa batchkörningar? I dagsläget har jag gjort det som klassiska schemalagda jobb men jag gillar inte riktigt detta. Så jag tänkte höra om det finns några bättre sätt att sätta batchar.

Det vore också intressant att höra om ni inte håller med angående ovanstående design om en väg in i domänen.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du kan ju kolla in http://quartznet.sourceforge.net/

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Jag håller med om att det bara bör finnas en väg in i domänen. Det är inget heligt, men om man inte gör så riskerar man problem när man t.ex. inför cachning.

För batchkörningar har jag traditionellt använt schemalagda exekveringar av vissa URL:er, men på sistone har jag använt en egenbyggd Windows Service som triggar jobben via WCF. Det går förvisso att ha hela schemaläggningen med timers inne i HttpApplication, men jag gillar inte det riktigt.

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

-> emission
Det låter som en intressant lösning som jag spontant gillar. Jag antar att du får en väldigt bra överblick över alla jobb via din service samt så skapar det en hel del andra möjligheter för tex bättre översikt över fel m.m. Har du byggt in någon intressant funktionalitet i din service?

Blir lite sugen på att skapa en sådan service :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)