webForumDet fria alternativet

Tips på bra tutorials, .NET C# + MySQL

5 svar · 502 visningar · startad av Melea

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Hej!

Går en 5 veckors kurs där vi jobbar i Visual Studio 2008 mot en MySQL-databas. Har fixat hem MySQL connectorn och kan ansluta till en databas under "Server Explorer".
Nu vill våra lärare att vi ska skapa(?) select-frågor via ett dataset och sedan anropa dessa på något sätt via koden. Är detta rätt sätt? Jag är van PHP-programmerare och tycker det verkar extremt bökigt då jag hellre hade skrivit in SQL-frågorna direkt i codebehind-läget, går det?

Än så länge ogillar jag Visual Studio skarpt, men det är antagligen bara för att våra föreläsare inte har en aning om vad de sysslar med.

Enlight me, hjälp mig förstå varför jag ska fortsätta syssla med .NET och ge gärna tips på hur jag på ett enklare vis kan använda mig av databaser, genom att skriva SQL-frågorna direkt i koden, istället för att jobba i något enormt bökigt GUI som tar ett halvår att ladda!

(Jag är helt grön på detta så all hjälp är välkommen)

Tack!

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Fördelarna med att skriva select frågorn, insert frågorna, update frågorna i dataseten är att man på detta sätt slipper skriva ett eget dal så att säga. Grundfunktionaliteten ligger i datasetet.

Men jag måste säga att jag hade nog skippat MySQL, och satsat på MsSQL Express om det är en kostnadsfråga för skolan. Sedan nyttjat Linq To SQL.

Men givetvis att det känns bökigt när man kommer från PHP-världen där man skriver "allt" själv..

php eller .net, det är nog bara en smaksak. beror ju på om man gillar Microsoft världen eller int. :)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Men jag måste säga att jag hade nog skippat MySQL, och satsat på MsSQL Express om det är en kostnadsfråga för skolan. Sedan nyttjat Linq To SQL.