Hög tid att släppa klassisk asp och övergå till .net. Har läst lite forumet men har några frågor. Ska se om jag kan utrycka mig så nån förstår.
Har ingen egen server, när jag jobbat med asp så har jag sparat direkt på webbhotellet. Hur fungerar det med asp.net? När man läser låter det som man ska köra lokalt och sen lägga upp det på servern. Men då måste man väll konfigurera sin dator som webbhotellet. Kan bli lite svårt.
Hur fungerar det med MySql?
Nån som har nån bra bok att rekommendera?
Ska man börja med vb.net eller c#? (för och nackdelar)
Du behöver inte configga din dator om du kör Visual Studio 2005 eller 2008, programmen har inbygg webbserver så när vill se vad du gjort trycker du bara F5 (eller CTRL + F5) så ser du sidan i webbläsaren.
Inga problem med MySql.
VB.Net eller C#? Jag skulle säga C# mest pga. syntaxen, vb är så himla grötig! :)
C# är också väldigt lik java så då får du mycket på köpet av att lära dig det!
Håller med doggelito på alla punkter utom en.
Visual studio 2008 känns lite overkill i början, varför inte prova Visual Web Developer till att börja med den är ju helt gratis, det finns även för c# vb.net.
Håller med doggelito på alla punkter utom en.
Visual studio 2008 känns lite overkill i början, varför inte prova Visual Web Developer till att börja med den är ju helt gratis, det finns även för c# vb.net.
Kan vara bra att tänka på att de flesta webbhotell tillhandahåller produktionsservrar, inte test och utvecklingsservrar. Kontrollera därför alltid med webbhotellet om det är OK att du utvecklar mot deras servrar.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e