webForumDet fria alternativet

filarkiv med behörighet

.NET

3 svar · 511 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

Tjipp!

Jag ska till å bygga ett enkelt filarkiv där man skapar mappar och laddar upp filer.
Enda krukset är att man måste kunna ställa behörighet på mapparna/filerna och har här inte bestämt vilket upplägg jag ska köra på.

En typ av behörighetsmodul finns redan i systemet, användartabellen i databasen är kopplad mot en rolltabell. Dessa roller hämtas sedan upp i applikationen och sätts i web.config:s för olika tillgängliga modulmappar.

Så nu min fundering:
Är det vettigt att fortsätta med denna behörighetsstruktur?
Det skulle innebära då (antar jag om inte ni kommer med en bättre lösning) att när en användare skapar en ny mapp så får han välja bland ett antal roller och när han sparar mappen så skapas automatiskt en web.config och lägger sig i mappen.
Är det korkat att dynamiskt skriva till web.config:s på detta vis?
Samma sak gäller om man laddar upp en fil, om behörigheten skiljer från mappen där den placeras så måste web.config skrivas om med filens tillägg.

Vad har ni för erfarenheter av filarkiv med behörighetsroller?

Medlem sedan okt. 2007446 inlägg

Utan att forskat i saken så skulle jag säga att hålla på och skapa/skriva till web.config är en mindre bra lösning.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Mm, kanske det, men vad är alternativet?
Att spara info om alla filer i databasen och relatera till rolltabellen går ju att göra men helst vill jag inte spara något om filerna i databasen.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

skapa en separat skräddarsydd .config för detta så du slipper skriva till din web.config. Kolla denna extremt trevliga genomgången: http://geekswithblogs.net/akraus1/articles/64871.aspx

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)