Hej! Har problem med att hitta en access-databas när jag skickar upp den på hotellet. Har provat en hel drös med varianter, exempelvis Server.MapPath, men det står bara att den inte hittas. Hur skriver man sökvägen till databasen egentligen?
Vill helst ha sökvägen i web.config och den ligger i roten. Likaså gör access-databasen det. Webbfilerna ligger dock i en mapp.
Webbhotellet är Loopia och de kunde inte hjälpa mig tyvärr och deras kodexempel fungerar inte.
Felmeddelandet:
'sökväg [...] AccessDB.mdb' is not a valid path. Make sure that the path name is spelled correctly and that you are connected to the server on which the file resides.
Skriver jag bara sökvägen från roten försöker den leta efter databasen i c:\windows\system32\inetsrv\... ??? Vad jag än skriver så hittar den inte filen!
Funkar hur bra som helst lokalt men inte på hotellet, men lokalt har jag ju angett den fysiska sökvägen på disken och den vet jag ju inte vilken den är på hotellet. Server.MapPath ger mig en url (som inte fungerar).
Samma resultat. Är det egentligen någon skillnad på dem mer än namnet? Har testat att hårdkoda in den så det är inte web.config som är problemet utan själva sökvägen till filen.
Måste jag ha den fysiska sökvägen för att det ska fungera?
Vad ska det stå istället för |DataDirectory|? Om jag skriver App_Data så blir det samma fel som förut.
Måste skriva ConfigurationManager.ConnectionString["accessConStr"].ConnectionString; för att det ska fungera och den innehåller den exakt samma connectionstring som tidigar? Eller tänker jag fel?
'c:\www\webvol2\1x\dt7drv7qicxcqud\mindomän\public_html\App_Data\databas.mdb' is not a valid path.
Make sure that the path name is spelled correctly and that you are connected to the server on which the file resides.
Databasen ligger i App_Data och har verkligen rätt namn, har kollat det minutiöst noga! Så det borde ju funka. Kan det här meddelandet ha någon helt annan orsak? Fel behörigheter på filen eller nåt?
Public Shared Function ConnectionString() As String
Dim conn As Object = HttpContext.Current.Cache("connection")
If (conn = Nothing) Then
Dim s As String = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings("ConnectionString")
s = String.Format(s, Server.MapPath(""))
HttpContext.Current.Cache("connection") = s
Return s
End If
Return CType(conn,String)
End Function
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e