Jag har gjort en egen logger, idag skrev jag om den för att den helt enkelt var en jävla röra och det blev för bökigt att göra ändringar i den. Det jag gjort nu är att skapa en basklass för loggern som jag låter mina olika typer av loggers implementera. Sedan ser allihop underklasserna ut likadant.
public class TextLogger : Logger
{
public TextLogger() { }
public static void WriteLog()
{
TextLogger logger = new TextLogger();
logger.Execute();
logger.Dispose();
}
private void Execute()
{
// do stuff
}
}
Jag har en enum med LogType som jag loopar igenom i de fall lag vill logga till flera källor och jag kan inte komma på något bättre sätt just nu! Några bättre förslag på hur man kan göra?
Jag har en enum med LogType som jag loopar igenom i de fall lag vill logga till flera källor och jag kan inte komma på något bättre sätt just nu! Några bättre förslag på hur man kan göra?
Om du tittar på Log4Net så har de löste den genom att man har typ ett ILogger interface som alla dina olika källor kan implementera, och sedan så beskriver man vilka logkällor som finns i en XML-fil. Då kan du enkelt och utan att behöva ändra i din "logklass" lägga till en massa nya logkällor. Typ MailLogger, SMSLogger osv osv.. Se bara till så de implementerar interfacet och lägg till det i XML-filen.
Sedan har du i din "logkod" kod för att läsa in informationen från XML-dokumentet och skapa dessa olika Logkällor. och när du sedan vill logga något så anropar du bara IStorageReceiver.StoreMessage(logMessage).
På det visset så kan du dynamiskt ladda in dina logkällor och skapa instanser av dem med Activator-objektet. Framför allt så kan du skapa nya när du vill utan att behöva ändra i din grundkod...
Glöm dock inte bort att alltid ha en default-logkälla. Typ EventViewer eller c:\_log eller något annat där du kan logga till om nu du inte kan logga till den logkälla som du valt. För om du väljer att logga till en databas, och det inte fungerar (databasen är nere) så måste du ju logga den information + information som du skulle logga, någon annanstans så den inte bara försvinner upp i det blå.
Jag har gjort en egen logger, idag skrev jag om den för att den helt enkelt var en jävla röra och det blev för bökigt att göra ändringar i den. Det jag gjort nu är att skapa en basklass för loggern som jag låter mina olika typer av loggers implementera. Sedan ser allihop underklasserna ut likadant.
public class TextLogger : Logger
{
public TextLogger() { }
public static void WriteLog()
{
TextLogger logger = new TextLogger();
logger.Execute();
logger.Dispose();
}
private void Execute()
{
// do stuff
}
}
Tja,
ideén är god men du får lite problem med din kod. Dels så har du static metoder. Försök undivka det. Detta främst för DI/IoC hanteringar men även för mocking...
Har du static kan du inte byta ut dem till ex fakeobjekt eller liknande. Nu är inte fallet så att du kanske måste göra så. men bara att undvika static gör din kod mer löskopplad och förenklar en hel del när förändringar sker.
Sen skulle jag nog gjort så att jag tog emot ett Interface och haft en logger klass sen separata klasser för dina loggers.
ex:
public class Logger
{
ILogType _logtype;
public Logger(ILogtype logtype)
{
logType.DontAllowNull("logtype");
_logtype = logtype;
}
public void Write(string message,.....)
{
message.DontAllowNullOrEmptyString("message");
...
_logtype.Write(message);
...
}
}
Lite förenklat. Sen kan dina loggers ha olika hanteringar hur de vill logga.
Ex. Via EventLoggen, I en textfil, i en XML, i Db. Och ha olika loggers för det.