Vilken teknik är bäst om man vill bygga in enklast möjliga rollhantering... Behöver två nivåer, User och Admin. Vissa sidor ska man bara kunna nå som Admin, och vissa sidor ska alla nå men som Admin ska man kunna göra lite extra på dem.
Min idé är att skapa en usertabell med en kolumn (bit) som avgör om du är admin eller inte... och sen bara sätta en session med den informationen i samband med login och sen löpande i koden använda den sessionen för att visa rätt saker. Är det en bra lösning?
Nej! :)
Att man bara kan vara antingen eller är ingen bra lösning.
Kortsiktigt funkar det så klart men det är dumt att göra så om du ändå bygger nytt från början. Bättre då att använda .net:s rollprovider eller bygga en egen rollhantering.
Det är ju inga konstigheter egentligen: En användartabell, en rolltabell och en relationstabell. Sen lite programmering mot formsauthentication, klart! :)
Min idé är att skapa en usertabell med en kolumn (bit) som avgör om du är admin eller inte... och sen bara sätta en session med den informationen i samband med login och sen löpande i koden använda den sessionen för att visa rätt saker. Är det en bra lösning?
Nej det är ingen BRA lösning. Fungerar det? Säkert helt tillräckligt för det som du vill. Men det är ingen bra lösning...
- M
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e