webForumDet fria alternativet

SharePoint

13 svar · 1 091 visningar · startad av SoulGod

SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg

Jag ska precis börja jobba lite i Sharepoint, och jag undrar hur man fixar en databas där?
Har en Sharepoint uppe idag, och jag ska bygga ett beställningsformulär,
och ska då koppla det till en databas.

Hur gör jag?
Jag vet hur man bygger formulär i vanlig asp, och tror nog jag klarar av det i asp.net utan problem, men just med databasen?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Du har två alternativ:

1. Du gör listor i SharePoint istället för tabeller. (Iom nästa version av SharePoint (2009) kommer skillnaderna att suddas ut mellan tabeller i databasen och listorna i SharePoint. Sägs det iaf).

2. Gör precis som vanligt, använder en helt vanlig databas. Förslagsvis en SQL Server eftersom det är det som SharePoint snurrar på.

Okej. Så om man har en Sharepointserver igång,
så finns det en MySQL att tillgå redan på den alltså?

Har jobbat med ASP, men aldrig tittat på SharePoint,
och nu har jag börjat jobba med det, så lär ju lära mig skiten hehehe

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

SoulGod skrev:

Okej. Så om man har en Sharepointserver igång,
så finns det en MySQL att tillgå redan på den alltså?

Nej ingen MySQL utan MSSQL.
Om jag inte missminner mig så har väl Sharepoint ett API ?

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Sharepoint och MySQL is a big no no! Sharepoint kör MSSQL Server (Microsoft SQL Server). Sen om databasen finns från "scratch" tror jag beror lite på vilken version man har, kör man den mer lite som kommer med Windows 2003 som heter Sharepoint Services (tror den heter detta även i version 2007) så tror jag inte det finns en databas att "tillgå" utan jag tror den bara använder SQL Desktop eller vad det heter. Kör man istället MOSS 2007 (Microsoft Office Sharepoint Server 2007) så är det ett krav att ha MSSQL Server 2005 installerat där det installeras tre (eller två) databaser som MOSS kommer använda sig av.

Fast Josef menar inte att du ska bokstavligt talat ska in och pilla med tabellerna i MOSS databaserna i MSSQL, utan man skapar istället listor via gränssnittet och dessa i sin tur kan användas av dina egna lösningar.

Föreslår att du köper en bok om ämnet, finns en hel uppsjö om SPS (Sharepoint Services) och MOSS 2007 även med fokus på olika delar av systemet (Administration/Användning/Utveckling brukar väl fokus vara).

matlin skrev:

Sen om databasen finns från "scratch" tror jag beror lite på vilken version man har, kör man den mer lite som kommer med Windows 2003 som heter Sharepoint Services (tror den heter detta även i version 2007) så tror jag inte det finns en databas att "tillgå" utan jag tror den bara använder SQL Desktop eller vad det heter. Kör man istället MOSS 2007 (Microsoft Office Sharepoint Server 2007) så är det ett krav att ha MSSQL Server 2005 installerat där det installeras tre (eller två) databaser som MOSS kommer använda sig av.

Nja, iom WSS 3.0 och MOSS 2007 kan man välja om man vill använda en "egen" SQLserver eller om man vill låta SharePoint installera en bakom kulliserna.

Självklart har SharePoint ett API som man kan programmera mot! :)

matlin skrev:

Fast Josef menar inte att du ska bokstavligt talat ska in och pilla med tabellerna i MOSS databaserna i MSSQL, utan man skapar istället listor via gränssnittet och dessa i sin tur kan användas av dina egna lösningar.

Nej, jag menar inte, precis som matlin säger, att du ska in i SharePoints egna databaser och pilla. Det kan gå riktigt fel, även om det går.
Däremot kan du ju ha din egen databas parallelt med SharePoint, och använda den som vilken databas som helst. Eller använd listor i SharePoint som tabeller. Samma princip, olika sätt.

Okej - för att göra mitt liv lättare - använder jag listorna i Sharepoint? :)

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Om du ska göra ett beställningsformulär i SharePoint så rekommenderar jag att du tittar på Infopath. Hur och till vad ska beställningsformuläret användas? Publikt?

Ska du utveckla mot wss/moss behöver du installera sharepoint extensions på visual studio.

Oavsett vad du ska göra rekommenderar jag att du glömmer InfoPath. :) Allting blir mycket jobbigare så fort man nämner den produkten.

Och nej, du behöver inte alls installera SharePoint Extensions för att utveckla SharePoint. Det tillägget har en del skumma saker för sig. Bättre att lära sig bygga deploymentpaket själv.

SoulGod skrev:

Okej - för att göra mitt liv lättare - använder jag listorna i Sharepoint? :)

Det beror lite på hur avancerat du ska göra det, och vilket du känner dig mest bekväm med. Med listorna kommer du ganska långt, men det finns också en del saker de inte klarar av alls lika bra som en vanlig databas-tabell.

martinpartinMedlem sedan jan. 2001373 inlägg

Hej, Ett verktyg som jag anvander ar STSDEV som ligger pa codeplex.
skapar strukturen till dig i dina VS solutions for features och webparts etc.
sparar mycket tid och huvudvark.. kan rekommenderas !

vi har haft en lang diskussion om databas vs sp lists dar jag jobbar ocksa.
vi beslutade att anvanda listor sa langt som mojligt sedan skapa databser vid behov. ABSOLUT inte meckla runt i SP databaserna.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Bara jag som gillar de web services som SharePoint tillhandahåller? :-)

De fungerar kanon att jobba mot och det är enkelt att koppla till andra siter utan att behöva skriva om annat än just url:en till web servicen.

Enda stora nackdelen är överanvändandet av XML... Får rysningar när jag tänker på det. ;)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har en Sharepointfråga gällandes medlemskap i communities/sites eller vad det nu kallas i Sharepoint.

Jag integrerar mot en Sharepointserver från en annan plattform och hämtar ut medlemskap för specifika användare via webservicen UserProfileService.asmx GetUserMemberships och det funkar ju bra, så länge jag gör ett autentiserat anrop med en användare som har rättighet att hämta medlemskapsinfo för alla användare.

Nu har jag fått frågan om det utöver detta även går att adressera en sådan funktion direkt i Sharepoint, alltså en sida som listar medlemskap för en specifik användare, är det någon som vet det?

Alltså något typ detta:

http://<sharepointserver>/foo/bar/memberships.aspx?userid=<userid>

Som listar något som detta:

1. Site 1
2. Site 2
3. Site 3

Finns det? :)

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Inte vad jag vet, men det borde inte vara några problem att skriva en webpart som gör det.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vimp skrev:

Inte vad jag vet, men det borde inte vara några problem att skriva en webpart som gör det.

Nej, det är ju antagligen ett enkelt jobb, tyvärr så är det en produktionsserver som jag inte själv har access till och att få någon att göra det jobbet är tidsödande.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)