Jag har en funktion med två kalendrar och en datagrid med massor data. Jag vill med Kalender1 välja från-datum och med kalender2 välja till-datum för att sedan via postback selektera ut alla poster som ligger mellan de olika angivna datumen.
På sidan har jag även 2st labels som visar vilka datum man har valt i kalendern. Hur gör jag enklast den SELECT-sats som ska sortera ut all info mellan de olika datumen? Databasen är en Access-databas och jag kör i VB (Inte C#).
Någon som har en enkel SQL-sats för detta? (Jag vet att nedanstående är fel, men jag antar att det ska se ut något som liknar detta ungefär?)
SELECT * FROM tabellnamn WHERE Datum >= kalender1.date AND datum <= kalender2.date
eller
SELECT * FROM tabellnamn WHERE Datum >= label1.text AND datum <= label2.text
Hm, det fungerade inte ändå. Min exakta SQL-sats ser ut såhär:
SelectCommand="SELECT [Datum], [Kst], [Butik/person] AS column1, [Typ], [Modell], [Pris], [Land],Nr FROM [allrows] WHERE Datum BETWEEN Calendar1.Date AND Calendar2.Date AND ([Land] = ?)"
Jag testade om man kunde skriva Calendar1.Dateselected och Calendar2.Dateselected eller [Datum] m.m men får det ändå inte att lira..
Kan jag testa något annat? Felmeddelandet jag får säger: "No value given for one or more required parameters"
Om jag kör hela SQL-satsen förutom just datum-delen så fungerar det som det ska.
kanske.... otestat, bara konkatenerat för att visa, emn kör med parametrar förstås
SelectCommand="SELECT [Datum], [Kst], [Butik/person] AS column1, [Typ], [Modell], [Pris], [Land],Nr
FROM [allrows] WHERE Datum BETWEEN (" + Calendar1.Date.ToString("yyyy-MM-dd") + "'
AND '" + Calendar2.Date.ToString("yyyy-MM-dd") + "') AND ([Land] = ?)"
Jag kör ju med VB och inte C#, ska det inte vara &-tecken istället för + då i SQL-satsen? Testade med & också men det gick inte ändå.
Ingen som har en fungerande SQL-sats som består av att selektera ut all data från en access-databas som finns mellan 2 datum (där datumen väljs av användaren i en "Calendar" som finns inbyggt i Visual studio?
Jag kör ju med VB och inte C#, ska det inte vara &-tecken istället för + då i SQL-satsen? Testade med & också men det gick inte ändå.
Ingen som har en fungerande SQL-sats som består av att selektera ut all data från en access-databas som finns mellan 2 datum (där datumen väljs av användaren i en "Calendar" som finns inbyggt i Visual studio?
Har du prövat att skriva ut SQL-satsen för att se om den får alla värden som den skall ha?
987 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2