Jag skulle vilja skapa någon funktion för att begränsa input i en datagridview. Funderade på regex eller nåt för det. Låt oss säga att jag har en cell som ska få ha antingen två siffror (22) eller två siffror plus bindestreck (-) plus två siffror (22-33). Hur fasiken skulle jag behöva göra då? Är det väldigt mycket arbete att slänga ihop något sådant?
Begränsa input i DataGridView'n celler?
3 svar · 417 visningar · startad av CatZ
Låter som ett jobb för databinding, Notifiers och DataError. Läs på om Databindings där du binder data från en entitet till en cell i datagridview, och i entitetens properties så validerar du inputet och stämmer det inte så kan du markera den cellen som felaktig.
Sök på DataBinding, IDataError och INotifyProperty (tror jag det heter)
Ett litet varningens ord är att när man börjar med Databinding så är det en rätt stor omställning från att själv ha mappat data mellan properties och kontroller...
- M
Gladh skrev:
Ett litet varningens ord är att när man börjar med Databinding så är det en rätt stor omställning från att själv ha mappat data mellan properties och kontroller...
Jo tack, till exempel så försvann de enkla möjligheterna till att lägga till / ta bort rader i min kära datagridview! ;) Tyvärr måste det göras / läras någon gång.
Catz skrev:
Jo tack, till exempel så försvann de enkla möjligheterna till att lägga till / ta bort rader i min kära datagridview! Tyvärr måste det göras / läras någon gång.
Japp, men du skall inte lägga till en rad i datagridviewn, utan du skall lägga till en ny tom entitet i din collection, så kommer det komma upp som en tom rad i griden...
- M