Ska bygga min första ASP.NET sida och känner att det inte skulle vara fel med lite litteratur i ämnet.
Webbsidan som jag ska bygga kommer att läsa ganska mycket information ifrån XML filer och även kommunicera med ett API på en annan server (via http) och vill gärna ha någon bok som tar upp även lite mer avancerade funktioner.
Jag kan C# sen innan, men har uteslutande byggt desktop applikationer så webben är ny för mig när det gäller ASP.NET.
Jag har läst Beginning ASP.NET 2.0 in C#: From Novice to Professional från FlazX men den gav mig inte så mycket mer än lite förståelse för hur master filer fungerar.
Jag har inga konkreta boktips, men jag har ett tips på förlag. ;)
Wrox böcker är att föredra, enligt mig. De är ofta väldigt välskrivna och pedagogiska. APress, som du funderar på, tycker jag kan vara lite väl hastigt skrivna och kan hoppa över en del relevant information - framförallt tankesätt och struktur, och kanske inte direkt kod och komponenter.
Det kanske ska läggas till att jag inte har läst fler än två APress-böcker (vad jag kan komma på), och att vissa författare är bättre än andra - så klart. Men överlag finner jag Wrox vara det förlag som ger ut bäst böcker och som är mest prisvärda.
Kan nog hålla med dig.
Boken jag har sen tidigare, Beginning ASP.NET 2.0 in C#, är ju utgiven av APress. Och den var jag inte nöjd med.
Sitter och kikar på böckerna från Wrox och måste säga att jag gillar upplägget på boken ASP.NET 2.0 Website Programming. Jag kanske slår till på den.
Jo, webben är bra. Följer flera av microsoft bloggarna (Dag König, Johan Lindfors m.fl) och även andra bloggar.
Är även medlem på flera communities som codeproject.
Men ibland vill man ha lite mer bakgrundsfakta än vad man får av de flesta tutorials. Även om det finns flera bra och välskrivna artiklar att hitta på webben.
Sen är jag ju en bokmal, och det påverkar nog en hel del. :)
Det stämmer. (Antar att du med ddd avser Domain-driven design)
Japp :).. då är det ju bara å köra på :D
Även om du nu är ute efter ASP.NET så vill jag rekommendera ASP.NET MVC som just nu finns i beta releaser men som skall komma i full version vilken dag som helst med .NET 3.5 SP1.
Anledningen till att jag inte är intresserad av 3.5 (för tillfället) är att alla mina kunder kör 2.0 och dom är inte speciellt intresserade av att uppgradera.
Jag har lyckats få en kund att uppdatera till 2.0 eftersom dom bara körde 1.0, men det var mycket muttrande innan dom gick med på det.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e