webForumDet fria alternativet

Stöd för flera språk

.NET

1 svar · 346 visningar · startad av PBF

Medlem sedan mars 200657 inlägg
Frågan#1

Jag skall skapa en webbplats med stöd för flera olika språk, jag har studerat GlobalResources idag och testat lite fram och tillbaka.

Min fundering är bara detta: om jag skapar en webbplats från grunden med massa text på framsidan, där det även finns boxar och olika klasser för utseende av text. Måste jag ha HTML-koden med i Value-fältet för varje *.resx-fil då? Vi säger att jag har exempelvis denna kod på förstasidan:

Hej och välkomna till <strong>denna</strong> webbplats, jag heter <div class="box">peter</div>

Dessutom kan jag väl inte skriva <h1>Välkomna!</h1> utan får placera en Label som har de attribut jag vill att h1-klassen skall ha?

Vad har ni mer för tips jag skall tänka på när jag har en webbplats med stöd för olika språk? Något jag kan tillägga är att jag overridar InitializeCulture såhär:

protected override void InitializeCulture()
    {
        string lang = Request["ddlLanguages"];
        if (lang != null && lang != "")
        {
            Thread.CurrentThread.CurrentUICulture = new CultureInfo(lang);
            Thread.CurrentThread.CurrentCulture = CultureInfo.CreateSpecificCulture(lang);
        }
    }

Jag väljer språk från en DropDownList.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Nu vet jag att detta är lite off topic men jag hade kollat på themes istället. Där borde du kunna styra det lite enklare.

Ha ett theme för varje språk helt enkelt.

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)