webForumDet fria alternativet

Importera data från fil till applikationen (best practices)

.NET

3 svar · 368 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Jag ska bygga en funktion där användaren kan ladda upp en fil till en webbapplikationen och därefter ska applikationen läsa in filen och lägga in datat i databasen.

Ett sätt man kan göra detta på är att användaren laddar upp ett exceldokument men finns det några andra bra alternativ? En fördel med excel är att det är någorlunda användarvänligt att jobba i för användaren. En nackdel är att man måste ha excel installerat på webbservern för att kunna läsa filen i .NET. Jag kan också tänka mig att det kan bli versionskonflikter mellan olika excelversioner.

Jag vill inte läsa in någon kommasepareradfil för det känns inte användarvänligt.

Någon som har något bra förslag?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

XML hade väl varit att föredra, men det kanske inte är så användarvänligt för användarna. Annars en vanlig textfil eftersom du inte vill läsa in en csv fil.

Medlem sedan feb. 2005280 inlägg

Senaste jag gjorde var att läsa in hela excel dokumentet med en OleDbData connection o läsa in det rakt upp o ner i en DataTable, och sen jobba med den, mycket smidifgare än xml som jag kört med tidigare. Men det är ju bara min lilla åsikt :bire

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Varför inte skapa ett xml-schema, sedan koppla det till excel-dokumentet och sedan när användaren ska ladda upp exporterar han sitt excel-dokument till xml efter schemat (automagiskt) och bang du kan ladda upp det och validera det, om du inte redan validerat infon i excel. Fungerar från Excel 2000 å framåt.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)