webForumDet fria alternativet

Microsoft Source Analysis

5 svar · 624 visningar · startad av Nickemannen

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Måste tipsa om detta tillägg till visual studio http://code.msdn.microsoft.com/sourceanalysis

Verktyget ser till att du följer kodkonventionen som vad jag har fattat det som microsoft använder internt för .net utveckling.

Verktyget lämpar sig väldigt bra där det är flera som arbetar med kod.,

Reglerna kräver bland annat att man dokumenterar på alla sorters nivåer. Kan kännas lite hård ibland men jag tror absolut att man tjänar på att använda detta verktyg i längden.

Man kan jämföra detta verktyg med Code Analysis eller FxCop fast verktyget undersöker inte hur koden är skriven utan hur den är formaterad samt med dokumentation.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Nyfiken som jag är laddades den ner..

Körde den på ett projekt men vad !! Den klagar på allt som VS2005 har automatgenererat..
Ska det vara så?

Zaiman skrev:

Nyfiken som jag är laddades den ner..

Körde den på ett projekt men vad !! Den klagar på allt som VS2005 har automatgenererat..
Ska det vara så?

Du kanske inte skall köra det på automatgenererad kod hehe,
Det går att högerklicka i en fil och köra det enbart på filen, tror det skall fungera att klicka på en mapp också.

Annars vet jag inte hur det fungerar i 2005 för övrigt.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Ser mycket bra ut, om jag bara kunde få mina kära kollegor att överge iNummer, strFunktion osv... :)

CatZ skrev:

Ser mycket bra ut, om jag bara kunde få mina kära kollegor att överge iNummer, strFunktion osv... :)

Börja med att övertala dom att köra Code Analysis eller FxCop.
Boken Framework Design Guidelines är ett mycket rekommenderat bokköp.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jo jag vet, jag har läst boken och följer den efter bästa förmåga. Det har blivit bättre med dom andra... jag har tjatat! :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)