webForumDet fria alternativet

Ändra Intranet Zone till Full Trust

.NET

4 svar · 631 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Har en desktop applikation som jag vill installera på en nätverksdisk och användare ska kunna köra den direkt ifrån den.
Eftersom programmet läser/skriver filer och användarna inte har Local Intranet Zone Security satt till Full Trust så kommer jag få FileIOPermission error.

Jag vill inte att användarna ska behöva installera .NET Framework SDK och ändra inställningarna själva.
Jag kan lösa detta genom att skapa Child Code Group och därefter skapa en Deployment Package som användaren kan installera bara genom att dubbelklicka på filen. Men det vill jag ju helst inte göra eftersom om användaren har några speciella inställningar under Machine så kommer ju dom att tas bort.

Men går det på något sätt kodvägen att ändra till Full Trust?
Helt enkelt kolla när programmet startas om Intranet är satt till Full Trust och om inte ändra inställningen?

Applikationen är skriven i C# 2.0

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag sitter och ruvar på exakt samma problem utan att komma på någon lösning...

Det enda jag kan tänka mig är två alternativ:

1. På något vis ange att applikationen är totalt utan begränsningar i själva koden
  2. Automatiskt logga in användaren som administratör (de brukar ju ha fulla rättigheter överallt) med hjälp av någon wrapper. Problemet här blir väl huruvida din applikation körs i en domän eller inte. Min körs i en domän och det jag egentligen vill är att strypa remote desktop användarna helt eftersom applikationen körs via RDP på en domänkontrollant men jag vill att applikationen körs som administratör eftersom det är det enda jag får att fungera....

Se gärna min tråd på samma ämne, kanske kan vi slå våra kloka huvuden ihop och komma fram till något. Vill du diskutera det så får du hemskt gärna kontakta mig på msn: catz@live.se eller via mikael@zoolutions.se.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har beslutat mig för att skapa en s.k "deployment package" (vad heter det på svenska?) som användarna kan köra om dom inte har FullTrust.

/red.
Är det här bara ett problem för oss i Växjö? :q ;)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Eller så vill man inte dela med sig av sina expertis i denna frågan :) Deployment package är tyvärr inte mycket till alternativ för min del..

Ska experimentera lite till med GPMC :P

Medlem sedan jan. 2001373 inlägg
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)