ande85Medlem sedan maj 200817 inlägg Håller på och bygger ett register över matrecept. Vill använda dynamiska listor och alltså inte statiska vektorer.
Tanken är att jag har en lista över namn på maträtter, sen vill jag även ha listor med ingridienser och liknande kopplat till dessa maträtterna. Det är här jag fastnat lite.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
namespace ConsoleApplication2
{
class Program
{
public class ingridienser
{
List<string> ingrid = new List<string>();
}
static void Main(string[] args)
{
List<ingridienser> namn= new List<ingridienser>();
}
}
}
Det här är så här jag har tänkt än så länge men får inte till det riktigt, är det någon som har nåt förslag på hur man kan göra?
Tack på förhand!
En sak att tänka på är att byta ut string mot ett Ingridiens klass som hanterar ingridiens och hur mycket av ingridiensen skall vara.
Nu är allt skrivet på svenska vilket jag inte föredrar men du fattar nog poängen.
public class Ingridiens
{
private string _name;
private decimal _volume;
private IList<Recept> _ingårIDessaRecept;
public Ingridiens(string name)
{
_name = name;
_ingprIDessaRecept = new List<Recept>();
}
public IList<Recept> IngårIDessaRecept
{
get...
}
public string Name
{
get....
set...
}
public decimal Volume
{
get...
set...
}
}
public class Recept
{
private string _name;
private IList<Ingridiens> _ingridienser;
public Recept(string name)
{
_name = name;
_ingridienser = new List<Ingridiens>();
}
public string Name
{
get....
set.....
}
public IList<Ingridiens> Ingridienser
{
get....
}
}
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Precis som Nickemannen skriver så är det väl rätt skönt att lagra alla ingredienser någonstans och välja det man ska ha till ett recept istället för att riskera stavfel och dylikt (då blir det svårt att söka på ingrediens om man vill ha den funktionen)
volym kan ju sparas i recepttabellen medans ingredienserna hämtas från ingredienstabellen (eller valfri datakälla).
CatZ skrev:
Precis som Nickemannen skriver så är det väl rätt skönt att lagra alla ingredienser någonstans och välja det man ska ha till ett recept istället för att riskera stavfel och dylikt (då blir det svårt att söka på ingrediens om man vill ha den funktionen)
volym kan ju sparas i recepttabellen medans ingredienserna hämtas från ingredienstabellen (eller valfri datakälla).
Oj vilket generalfel, klart att volym inte skall lagras där :|.
Det skall till en ny klass som har Ingridiens och Volym :)
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Nickemannen skrev:
Oj vilket generalfel, klart att volym inte skall lagras där :|.
Det skall till en ny klass som har Ingridiens och Volym :)
Tycker inte det är fel alls, volym bör ju vara unikt för varje recept. Personligen har jag inga problem med endera alternativet ;)
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Catz skrev:
Tycker inte det är fel alls, volym bör ju vara unikt för varje recept. Personligen har jag inga problem med endera alternativet
Probelmet med att INTE skapa en ny klass där du har ingridiens och volym som egenskaper och sedan koppla denna klass till receptet blir ju att du i din receptklass får problem när du skall koppla ihop volymn med ingridiensen.
Om du sätter volymn som en egenskap i recept, hur skall man då veta vilken ingridiens som hör ihop med den volymnen, och dessutom så varierar antalet ingridienser till olika recept, hur skall man då få till det med de olika antalet volymer.
Så nickemannen har rätt, man skappar givetviss en egen klass som har volymn och en ingridiensklass och binder denna nya klass till listan över ingridienser som ingår i receptet.
- M
Volym kan mycket väl vara unikt för varje recept . Vi kan ju erbjuda möjligheten att för 1 portion, öka med ex 4 för att få den mängden som krävs för 4 portioner.. :)
Fredde Mannen skrev:
Volym kan mycket väl vara unikt för varje recept . Vi kan ju erbjuda möjligheten att för 1 portion, öka med ex 4 för att få den mängden som krävs för 4 portioner.. :)
Nae då hade jag hellre satt det på mellanklassen säg att den heter
ReceptIngridiens som då har volym och en ingridiens, samt recept kanske för att känna till vem den tillhör.
Ändrar du antalet portioner på receptet så kan vi antingen gå igenom alla ingridienser och säga att visningsvolymen skall vara volym*portioner. Alternativt att receptingridiensen själv tar reda på antal portioner eftersom den känner till sin ägare.
Fredde mannen skrev:
Volym kan mycket väl vara unikt för varje recept . Vi kan ju erbjuda möjligheten att för 1 portion, öka med ex 4 för att få den mängden som krävs för 4 portioner..
Det är inte det som är problemet, problemet är hur du skall koppla ihop receptet med volymen.
Du får gärna visa mig hur du hade tänkt att lösa följande förslag.
Du har 2 recept. Det ena innehåller följande ingredienser:
4 St Ägg
2 DL Socker
400 Gram Smör
100 Gram Kanel.
4 DL Vetemjöl
Det andra receptet innehåller:
2 Msk Chokladpulver
3 St Ägg
2 Tsk Bakpulver
4 DL Socker.
Jag är mycket nyfiken på hur du löser det med volymnen för varje ingrediens om du väljer att hålla volymen som en variabel på receptet...
- M
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Ja precis men det krävs lite mer tänk ändå. En ingrediens har som jag ser det 3 st kolumner / fält. 1: ID, 2: Namn, 3: Enhet. Som alltid är det en fin balansgång mellan tidsåtgång och hur pass bra man vill göra det men. En ingrediens kan ju vara knuten till flera recept och du vill absolut inte spara varje ingrediens som unik för varje recept för då får du ett mindre helvete att söka på ingrediens (sett att många siter erbjuder det)
Därför får man tänka till lite extra. Du vill ju snabbt och enkelt kunna höja andelen portioner så det enklaste är ju att spara alla recept som för 1 portion och sedan öka på efter behov. Därför menar jag att i själva datalagringen kan det inte vara fel att bryta ut antalet från ingrediensen till receptet eftersom antalet ägg för receptet ovan innehåller ett unikt antal ägg för just det receptet eller hur!
hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg lite OT men:
Som glad amatörmatlagare måste jag inflika att en del recept inte ska dubblas enl 1+1 = 2 samt att vissa maträtter/ bakverk bör tillagas med enkel sats, bara så att ni får med någon form av flagga i listan, nu när ni pratar så fina klasser :)
Gladh skrev:
Fredde mannen skrev:
Volym kan mycket väl vara unikt för varje recept . Vi kan ju erbjuda möjligheten att för 1 portion, öka med ex 4 för att få den mängden som krävs för 4 portioner..
Det är inte det som är problemet, problemet är hur du skall koppla ihop receptet med volymen.
Du får gärna visa mig hur du hade tänkt att lösa följande förslag.
Du har 2 recept. Det ena innehåller följande ingredienser:
4 St Ägg
2 DL Socker
400 Gram Smör
100 Gram Kanel.
4 DL Vetemjöl
Det andra receptet innehåller:
2 Msk Chokladpulver
3 St Ägg
2 Tsk Bakpulver
4 DL Socker.
Jag är mycket nyfiken på hur du löser det med volymnen för varje ingrediens om du väljer att hålla volymen som en variabel på receptet...
- M
doh! jag rörde ihop fel ingredienser.. . :P
Freddemannen skrev:
doh! jag rörde ihop fel ingredienser.. .
Var inte ledsen för det, det är många projekt som har slutat med att det blev pannkaka av alltihopa...
- M