Har skrivit en klass som är tänkt att låta en att kunna logga in sig gentemot AD:et (Active Directory)
Sitter nu och fundera vilka möjligheter man har att testa det. Jag menar kan man sätta upp ett "fejk" AD på sin utvecklingsburk? Eller måste man ha tillgång till en utvecklingsburk med ex. win 2003 server osv med AD så att säga?
Min nuvarande utvecklingsburk består av Win Xp Pro.
Mina erfarenheter säger att det är väldigt svårt att simulera en kunds AD. Det bästa är om de ger dig tillgång till deras AD så att du kan testa.
Min värsta skräck är att komma till kund, tycka man har testat och att det sedan visar sig vara en faslig massa problem pga olika policies och dylikt hos kunden. Det är mkt bättre att kunna köra live på en gång. Om du arbetar mot kund och de inte vill låta dig testa direkt på deras AD kan du i alla fall kräva att de sätter upp en testmiljö!
Däremot är det väldigt nyttigt att pilla med active directory och servrar om du inte gjort det så mycket tidigare. Mitt nuvarande jobb innefattar en hel del system administration även om det inte är mina huvudsakliga arbetsuppgifter så du kan tänkas få nytta av kunskaperna iaf :)
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e