JAg är snart i färd med att bygga upp mitt admininterface. Utseendet skall
bli ung som medskickad bild. Jag kommer alltså att ha ung samma interface
till alla mina app(se medskickad bild).
Min fråga, jag tänkte att knapparna skulle jag lägga i en usercontroll, men hur
hanterar man då knapptryckning?
I vissa fall så skall visa knappar vara enabla, i andra fall disabla, hur hanterar
man det? :stud
"Don't make me think" är en bok i användarvänlighet av Steve Krug. Lite äldre, men sannerligen god!
Jag brukar tänka så här: "Om användaren får ett felmeddelande så är det mitt fel." Det betyder, att om dina användare gör fel så har du gjort ett dåligt jobb. Dom ska fatta direkt, göra rätt från början.
Tänk även på att "man ska förstå konsekvenserna av vad som händer genom att titta på skärmen. Utan att pröva."
Det betyder, bara genom att titta så ska man förstå hur din applikation, ditt program, ska fungera. Därför suger alla hemsidor med sån förklarande text i stil med: "För att besöka ditten, tryck på datten."
Någon har inte tänkt... och det är inte meningen att besökaren ska belastas med denna uppgift!! Då är det mycket enklare att stänga webbläsaren!
Kanske du känner till detta? Hoppas lite hjälper. Lycka till!
Hej Eclipse.
Tack för ditt långa och fylliga svar. Länken gav mig inga ideér, men jag tror att du har missförstått. Det här användargränssnittet är enbart för mig själv(jag såg nu att knapparna råkat komma fel) , och till för min egen sida. Gränssnittet fungerar bra,
men jag tror nog ändå att det vore bra med en usercontroll, eller?
Varför vill du ha knapparna i UserControls? jag antar att du vill dela upp metoderna i egna block strukturerat och fint i egna filer osv, men jag skulle satsa på en klass "User" med meta data och sen en klass "UserManager" som innehåller alla metoder för att hantera en User, och sen bara anropa .Save .Update osv vid de olika knappt click eventsen. Så lite kod som möjligt i aspx.cs/ascx.cs har blivit min melodi.
freguz jag är inne på ditt spår. Varför jag tänker på en usercontrol(eller någon annan
som fungerar) är:
Jag skall kunna administrera, gästboken,länkar,nyheter,quiz,musikfrågesport, vistext
och mina musikarrangemang. Allt det här ligger i databasen och affärslagret ser ung
likadant ut, knapparna är exact lakadana, så därför tänkte jag, om man kan göra
någonting typ controll och bara lägga in det i designläget. Koderna skulle INTE finnas
med i controllen bara det "mekansiska".
En usercontrol ska du ENDAST göra om du tänker använda den på flera sidor.
Jag har till exempel gjort en DatePickerUserControl och en LoginUserControl eftersom min datumväljare används på ett antal sidor och ja du kan ha samma user control flera gånger på samma sida. Min login kontroll finns med på alla sidor hela tiden och där finns även länkar till all administration så det är inte fel att göra så. En finfin sak med att skapa UserControls är att det finns egentligen ingen begränsning samt att du kan lägga all logik för din usercontrol i dess code behind.
Jag har lagt min LoginUserControl i en av mina Master.Pages
Tack CatZ du förstod hur jag menade, jag behöver denna usercontrol i minst 8 sidor.
Men min fråga, hur hanterar man click_events ifrån de olika knapparna?
Jag har löst allt sådant i code behind på min usercontrol. Ska ärligt erkänna att jag haft mycket strul med UserControls som ligger i min Master.Page. Det blev mycket att hålla reda på. En UserControl på en sida som ligger i en sida :)
Använder du master pages så är det enklaste att lösa klick eventen där.
Jag har visserligen masterpage, men denna usercontroll skall liga på varje sida som
behöver uppdatera till databasen. Jag planera inga större koder i usercontrollen, utan
jag var mera intresserad hur jag skulle fånga click_händelsen ifrån fem knappar...
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e