webForumDet fria alternativet

Metodnamn, stor eller liten bokstav?

.NET

11 svar · 1 138 visningar · startad av silo

Medlem sedan nov. 200177 inlägg
Frågan#1

Vad är standarden för metoder i .NET (C#) vad gäller namnet. Ska det börja med stor eller liten bokstav?

public string getString(int nr)

eller

public string GetString(int nr)
Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

silo skrev:

Vad är standarden för metoder i .NET (C#) vad gäller namnet. Ska det börja med stor eller liten bokstav?

public string getString(int nr)

eller

public string GetString(int nr)

Det beror väl lite på var man har för bakgrund..
Vanligtvis brukar man inom Vb köra på alternativ två. Men kommer du från javavärlden, så brukar det vara alternativ ett.

Så vad känner du för? Alla har olika namingconventions :P

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Överlag är det liten begynnelsebokstav som gäller, men Microsoft har med .NET har gått mot strömmen och kör med stor begynnelsebokstav. (Det räcker ju med att kika i .NET's referensmaterial på MSDN för att se att alla metoder har stor begynnelsebokstav ;))

Medlem sedan nov. 200177 inlägg

Ok, kommer från Javavärlden och har alltid kört med alt. ett men upptäckte nyligen att jag hade börjat skriva som alt. två. Antagligen för att jag kollat runt så mycket här på forumet och då sett så mycket av alt två att jag börjat skriva så själv. Ska nu återgå till alt. ett igen...

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Personligen så anser jag att det spelar ingen roll.. ja så vida det företag man jobbar för har satt en viss namingconvention. :)

Där jag jobbar så körs det med storbokstav, samt svenska namn på metoderna (läs funktioner och subbar), men då kör vi utveckling i ASP 3.0 än så länge, personligen vill jag köra med liten och engelska namn på metoderna :l Hehe

Men inom .NET-utvecklingen har de inte satt någon namingconvention än. Där kör en del utvecklare med svenska metod- och klassnamn, och en del men engelska. Sen kör en del med liten och en del med stor begynnelsebokstav på metoderna.. :e

Tjohej..

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Konventionen inom Java brukar vara enligt följande:

Klasser:
GetString

Metoder:
getString

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Svaret på själva frågan:

Stor begynnelsebokstav är gängse standard i C#, eller för att vara mer exakt, Pascal Case är standard.

Pascal Case = stor begynnelsebokstav och stor bokstav på alla inledande "ord". Enligt MS-normen även på förkortningar. GetHtmlEncodedString
Camel Case = samma sak, men med liten begynnelsebokstav. getHtmlEncodedString

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

silo skrev:

Ok, kommer från Javavärlden och har alltid kört med alt. ett men upptäckte nyligen att jag hade börjat skriva som alt. två. Antagligen för att jag kollat runt så mycket här på forumet och då sett så mycket av alt två att jag börjat skriva så själv. Ska nu återgå till alt. ett igen...

Det viktigaste är väl att vara konsekvent i det man gör. Sen brukar jag tycka att det är en bra idé att ta seden dit man kommer, så i Java kör jag camelCase och i .Net PascalCase. Det blir alltid lättare så. I .Net förväntar sig folk att saker som börjar med gemener är lokala variabler eller privata fält, så att göra på annat sätt kan bli förvirrande för andra utvecklare.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

spango skrev:

Det viktigaste är väl att vara konsekvent i det man gör. Sen brukar jag tycka att det är en bra idé att ta seden dit man kommer, så i Java kör jag camelCase och i .Net PascalCase. Det blir alltid lättare så. I .Net förväntar sig folk att saker som börjar med gemener är lokala variabler eller privata fält, så att göra på annat sätt kan bli förvirrande för andra utvecklare.

Håller med helt och hållet (y)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag föredrar helt klart PascalCase och engelska, tyvärr har det i mitt nuvarande projekt blandats förbaskat mycket att allt tidigare men jag har fått dom på bättre tankar :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

CatZ skrev:

Jag föredrar ***snip engelska

Det där är inte ens föremål för diskussion. Om man inte tillgriper saker som #define while medan kommer man ändå alltid ha engelska i programmen, och svenska tecken ställer alltid till det. Ska det vara int raksmorgas, int raeksmoergaas eller något annat?

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Vad sägs om en bautaklass med overloads på x?

public void x(int x){}
public void x(string x){}
osv osv

eller bättre ändå :)

public sqldatareader hämtaskitenfråndb(){}

Tur att nästa uppdrag är att skriva om den applikationen från grunden ;)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)