webForumDet fria alternativet

Uppdatera rad för rad med ajax

.NET

3 svar · 494 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hej! Har en idé, vet inte om det är möjligt dock. Jag har en repeater med personer. Under listan finns en knapp och när man klickar på den ska det gå ut ett mail till var och en i listan. Jag tänkte nu att det skulkle vara fiffigt om man kunde skicka ut ett mail i taget och samtidigt rad för rad plocka fram en liten bild (typ en grön bock) varefter mailen går iväg. Försöker alltså uppdatera repeatern flera gånger inifrån samma funktion (en for each-loop), någon som vet om det går och i så fall hur?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det går vad jag vet inte att skicka tillbaks resultat flera gånger vid ett enskilt anrop oavsett om det är ajax eller inte... så det måste lösas på något annat sätt.

Kanske att du i ditt anrop bara skickar mail för den första posten i din repeater och har en timer-kontroll som du har på ända tills listan är tom, då sätter du den till enable=false. Det låter dock inte som en säker metod, men jag kommer inte på något annat sätt just nu... ;)

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Du kan skapa en tråd som anropar en metod som skickar mailen och som även kastar ett event per mail som du i aspx tar emot och lagrar. Sen kan du ha en timer som läser av de lagrade värdena och som du kopplar till en updatepanel med din repeater.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Gör som cok säger så fungerar det, men det är dock ingen fiffig ide att skicka ut mailet ett och ett, det kommer ta en jävla tid, om du har många mottagare...

- M

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)