I princip är det rätt även om jag kanske hade valt lite andra namn för de olika lagren.
Jag hade haft kvar DataAccess lagret som du har. Ovanför detta så hade jag haft ett Business lager och ovanför detta så har jag min presentationslager, på tvärs genom alla dessa lager så hade jag haft ett Entity lager.
Entity lagret innehåller egentligen ingen logik, utan endast din definition av din Userklass, i princip så innehåller den endast variabler och property (vekligheten är dock annorlunda). Mitt Businesslager har som ansvar att utföra operationer på/mot mitt User entity.
Så i ditt exempel ovan så hade det blivit så här.
ASPX-codebehind.
Entity.User user = Business.CreateUser();
user.Name = txtName.Text;
user.Age = int.Parse(txtAge.Text);
...
Business.SaveUser(user);
Mitt Businesslager ser då ut så här.
public void SaveUser(Entity.User user)
{
//-- Kontrollera så vi verkligen har ett objekt att jobba med
if(user == null)
return;
//-- Kontrollera om detta är ett nytt objekt, eller ett förladdat som har ändrats
if(user.Identifier == null){
user.Identifier = new Identifier();
DataAccess.InsertUser(user);
} else
DataAccess.UpdateUser(user);
}
Och sedan sist din DataAccess klass
public void InsertUser(Entity.User user){...}
public void UpdateUser(Entity.User user){...}
Där har du en variant som bygger på tanken att din objekt (Entity.User) endast är databärare och du har Managerklasser (Business) som opererar på dem. Detta kan sedan förfinas ut ytterligare så varje Entitysklass (User) har en egen ManagerKlass (UserManager) istället för att slå ihop alla till en Businessklass, men principen är det samma.
Alternativ 2 är att du bygger en domän modell där både logik och data finns i samma klass, man kan säga att du slår ihop Entity-lagret och Business-lagert till ett Domain-lager.
Typ så är.
ASPX-codebehind
Domain.User user = new Domain.User()
...
user.Save();
Och din Userklass kommer då innehålla logik för att hantera persistering av datan till databasen.
public class User{
//-- Methods
public void Save()
{
if(identifier == null){
identifier = new identifier();
DataAccess.InsertUser(this);
}else
DataAccess.UpdateUser(this);
}
}
Så skillnaden är inte så stor i detta exemplet, men i riktig stora projekt så kommer man att märka att domänklasserna kommer bli stora och tunga, dessutom så kommer alltid frågan i vilken klass skall jag lägga denna funktion, när funktionen påverkar flera klasser. Med Managerklasserna så blir dessa klasser oftas flera och lite mindre, men kanske inte alltid är så lätta att hitta i...
I vilket fall som helst så spelar kanske inte det så stor roll för dig, vad du borde ha upptäck nu är att det kommer göras riktigt många funktioner i din DataAccess-klass.
InsertUser(), UpdateUser(), DeleteUser(), SelectAllUsers(), SelectUserByIdentifier(), SelectUserByCity()... osv osv... Och det är bara för din User klass, alla din klasser kommer få lika många funktioner i ditt DataAccesslager, samt att du som utvecklare måste hålla reda på om du skall göra en Insert/Update mot databasen, varför skall du i din businesslager ta ställning till det, du vill ju bara göra en Save(), det är ju inte ditt fel att SQL är så korkat så det har 2 olika kommand för att spara till databasen.
Och för att slipa undan allt detta så använder man givetviss en O/RMapper och din kod kommer istället skrivas om till.
ASPX-codebehind.
Entity.User user = Business.CreateUser();
...
Business.SaveUser(user);
Mitt Businesslager ser då ut så här.
public void SaveUser(Entity.User user)
{
ORMapper.Save<User>(user);
}
That's it...