webForumDet fria alternativet

Är ni nöjda med ASP.NET?

.NET

4 svar · 444 visningar · startad av olarsson

Medlem sedan feb. 200777 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur ni upplever ASP.NET? Jag har letat en del på nätet och hittat en del texter som tyder på att många upplever det som annat än förträffligt. T.o.m. personer som har kodad i det i flera år som hävdar att det är skit. Det jag har sett är följande påstående:

*Det är svårt att lära sig.
*Det är buggigt.
*Det svårt att få överblick över alla alternativ och möjligheter som finns.
*Man mister kontrollen över koden och allt blir oflexibelt och svåröverblickbart.
*Det kostar.
*Kunder vill ha det eftersom det är det "senaste" och det marknadsförs av MS med det är inte i närheten så bra som MS vill få det att verka.

Vad har ni att säga om detta?

Medlem sedan feb. 2005280 inlägg

olarsson skrev:

*Man mister kontrollen över koden och allt blir oflexibelt och svåröverblickbart.

Jag har svårt att ta ditt inlägg på allvar alltså när du har med såna här åsikter, och just detta klipp är nog mer ett fall för psykiatrin att ta sig an :e

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

- Visst är tröskeln högre än om du skall lära dig tex ASP. Men om du redan har erfarenhet från tex JAVA så ser jag inga större problem.

*Det är buggigt.
- Nej.

- Fel, det mesta är väldokumenterat och det finns mycket material på nätet.

- Skitsnack.

*Det kostar.
- Fel. Det kostar ingenting. Hela Express familjen är gratis.

*Kunder vill ha det eftersom det är det "senaste" och det marknadsförs av MS med det är inte i närheten så bra som MS vill få det att verka.
- Kunden skiter nog i vilket bara det är bra byggt. Och det är så bra som det verkar.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

ASP.NET är mycket bra. Sedan finns det saker man kan tycka mindre bra om, men dessa kan man oftast välja att inte utnyttja, jag tänker främst på SQLDataSource, Datasets och alla wizards som finns.

Att det är stort och omfattande är bra. Att det kan vara svårt att få en överblick är kanske sant, men inte något större problem.

Jag tycker inte det är svårt att lära sig, men det är förstås rätt mycket man måste lära sig.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

olarsson skrev:

Beror på vad du jämför med, men jämför man med vanliga ASP, så är det en mycket högre inlärningströskel. Men om man har kunskaper inom objektorientering sedan tidigare så är det inte svårt. Tycker man det är svårt är det ju bara att välja något annat utvecklingsspråk och teknologi. Det är fritt att välja...

olarsson skrev:

*Det är buggigt.

Vad menas med buggit? Jag har inte upplevt något inom .NET som buggit. Däremot så ser jag förbättringpotentialer inom ett par områden, där jag tycker funktioner saknas och på visa ställen så verkar MS inte riktigt förstå vad utvecklarna vill ha, utan kör på i sin "gissa-klicka-spring" filosofi. Men inte buggigt.

olarsson skrev:

Jag kan hålla med om att det finns många sätt att lösa samma uppgift på. Man kan ju undra varför man har flera olika kontroller för att presentera tabulärdata på en hemsida. En kontroll med olika inställningar hade ju varit bättre. Men det är säkert en avart sedan tidigare där man i MS värld nästan alltid har haft flera olika sätt att göra samma sak på, och där prestandan har varit väldigt varierande.

olarsson skrev:

Det beror på vilka kontroller du väljer att använda, jag själv har väldigt svårt för MS sätt att binda data från en databas som presenteras på en hemsida. Man använder sig av datasource kontroller i ASPX-sidan för att hämta data från en databas, det är riktigt dåligt sätt enligt mig, och därför gör jag inte så. Jag skulle så fall hellre hävda att det är programmeraren och arkitekten som gjort en dåligt designval och implementerat koden fel, om man får den känslan.

olarsson skrev:

*Det kostar.

Nope. .NET kostar inget ingår i alla senare MS operativsystem. Finns till och med för linux för de som orkar hålla på med .NET 1.0/1.1. Utvecklingsverktyget "notepad" är gratis och kan användas för att skriva ASP.NET teknologi. Kanske inte så optimalt, så därför finns Express varianterna som är gratis och riktigt riktigt bra...

olarsson skrev:

.NET Teknologin är så bra som MS marknadsför den. Däremot så kanske visa funktioner/kontroller i .NET inte är så bra som man hoppas på, då det fattas en del för att motsvara lite mer krävande programmering. Men det är ju knappast så att MS marknadsför det så att de kan det. De visar ju nästan alltid bara enklare exempel när de presenterar något.

Helt rätt så är det så att "kunderna" om du menar utvecklarna vill ha det senaste eftersom det alltid finns något som man väntat på i nästa release. Själv bygger jag en större applikation i WPF/WCF och även om WPF inte är riktigt så bra som jag önskat och det säkert hade varit enklare i WinForms, så om 3-4 år så kommer WPF utvecklas medans WinForms kommer få en mer tynande tillvaro. Så varför inte bygga något på det "senaste".

Om du menar "kunderna" som i utvecklarens kunder så skiter det fullständigt i vilken teknik som används bakom, så länge resultatet motsvarar deras krav, men om man jämför ASP.NET med ASP. Så kommer man i 99% av fallen nå deras krav fortare och mer strukturerart med en ASP.NET lösning än en ASP lösning. Och dessutom få bättre prestanda...

- M

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)