webForumDet fria alternativet

Det estetiska i codebehind

3 svar · 417 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag funderar på hur jag ska göra med valideringen av några celler i min datagridview.

är det "snyggast" att köra alltihop i ett svep eller röstar ni för att slänga ihop de valideringsfunktioner jag behöver och köra dem en och en i den ordning det är viktigast att felen upptäcks?

Alternativt funderade jag på om man skulle kontrollera alla fel, inte bryta förrens de är upptäckta allihop. Meddela användaren och ge en summering på vilka fel som finns...

Svårt val :)

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Jag tycker det räcker med en liten "*" vid de saker som man har fyllt i fel och en liten kommentar om felet inte är uppenbart. Att ha en lång sammanfattning är bara jobbigt. Försök att köra så mycket valideringar som möjligt på klientsidan.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag röstar för att du sköter dina valideringar direkt, när du fyllt i värden. Eftersom du skriver i detta forum så misstänker jag att det är en winform som du skriver, och till den så finns det ganska hyfsad hjälp med felmeddelande. Titta mer på ett interface som heter IDataErrorInfo som du kan implementera i dina entiter. Förslagsvis så gör du en basklass som implementerar interfacet och så låter du din entiteter ärva denna basklass.

Här kommer lite info om det: http://book.itzero.com/read/microsoft/0602/Addison.Wesley.Data.Binding.with.Windows.Forms.2.0.Programming.Smart.Client.Data.Applications.with.dot.NET.Jan.2006_html/032126892X/ch10lev1sec12.html mycket mer finns på google...

- M

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Gladh skrev:

Jag röstar för att du sköter dina valideringar direkt, när du fyllt i värden. Eftersom du skriver i detta forum så misstänker jag att det är en winform som du skriver, och till den så finns det ganska hyfsad hjälp med felmeddelande. Titta mer på ett interface som heter IDataErrorInfo som du kan implementera i dina entiter. Förslagsvis så gör du en basklass som implementerar interfacet och så låter du din entiteter ärva denna basklass.

Här kommer lite info om det: http://book.itzero.com/read/microsoft/0602/Addison.Wesley.Data.Binding.with.Windows.Forms.2.0.Programming.Smart.Client.Data.Applications.with.dot.NET.Jan.2006_html/032126892X/ch10lev1sec12.html mycket mer finns på google...

- M

NAJS!! Precis vad jag letat efter! :birp

119 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
117 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)