webForumDet fria alternativet

Databasen i utvecklingsmiljön?

.NET

4 svar · 1 078 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

Hur gör ni andra med databasen i utvecklingsmiljön?

Vi kör med turtoise svn och det skulle vara kalas om man kunde lägga till databasen där också på något vis. Kan man använda AttachDbFileName och på så vis lösa det problemet?

Det är förnärvarande ett mindre helvete med alla sql script som ska köras hela tiden och backup filerna är ju skräp att använda sig av också...

Hur löser man det på bästa sätt? Finns det några hjälpmedet till Visual Studio?

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Lägga en hel databas (struktur + data) i versionshantering låter lite galet. Strukturen bör man förstås ha versionshanterad.

Vad är det för problem med SQL-script? Kan du utveckla?
Team Foundation Server kan nog hjälpa till, men det är relativt komplext.

Jag vill ha en orginal utvecklingsdb versionshanterad. Jag vill sedan att min lokala db kontrolleras mot den när jag kör en commit.

Jag har installerat Team Foundation Server i fredags. Vi har ju licenser så jag ska titta närmare på det.

Verkar vara lite större men också bättre än visual svn som vi använder idag. I dagsläget har vi ingen kontroll på databaserna. Dvs, vi får manuellt gå igenom ibland när någon gjort ändringar. :)

Med SQL Script så menar jag att man kan köra med "Autogenerate changescripts" på databasen (inställning i visual studio) men då ska man hela tiden gå in och köra de där scripten och det blir en del att hålla reda på.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Där jag jobbar använder vi ett verktyg som heter Change. Det är som en simpel form av versionshanterare men används också för att deploya SQL-script med mera.

Vi har fyra miljöer (utveckling, systemtest, acceptanstest och produktion).
När man ska lägga till några tabeller så kan man "adda" till dem i en container.
Vill man ändra en befintlig sp/tabell checkar man ut dem från "base-archive" och gör ändringar. Då är filen låst. När man är klar checkar man in och någon annan kan ändra på den sp:n. Sedan kan man lyfta containern från en t ex utveckling till systemtest. det innebär att alla sql-script i containern körs på målservern och även kopieras till en mapp på denna.

Utan detta verktyg (som i o f s har sina brister) skulle det bli kaos.

Det får vara så länge... Tyvärr!

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)