Det är så här att när jag utvecklat en viss del av applikationen så ska den publiceras till testmiljön för att testas av kunden. Men finns det någon anledning att ha debug mode lika med true i testmiljön? Eller ska man alltid ha den lika med false, dvs att applikationen är i release mode?
Om man skulle ha behov av att debugga i testmiljön är det bara då man har användning av att köra applikationen i debug mode?
freguzMedlem sedan feb. 2005280 inlägg Jag kör med debug mode i testmiljön, vill se så mycket stack trace text som möjligt. Obs att man måste bygga i debug mode också, o langa med .pdb filen upp till servern.
Det var lite så som jag misstänkte. En följdfråga om jag sen ska publicera till produktion. Räcker det att bara kopiera koden i testmiljön och ändra debug mode i webconfig:en till release? Eller måste jag bygga om koden i release mode?
I större företag har man ju ofta 4 miljöer (eller tom med 5).
- Utveckling
- Systemtest
- Acceptanstest
- Produktion
I systemtest kör jag debug, medan i acceptanstest kan jag tänka mig att köra båda varianterna beroende på vilka tester som görs. Är det prestandatester som görs skulle jag köra release.
Jo, så har vi också. Men hur gör du när du publicerar ut till produktion. Kopierar du bara koden från acceptanstestmiljön och ändrar bara värdet i webconfigens debug mode till false? Eller måste man bygga om sin solution för att det ska bli release mode?
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
lukaspojken skrev:
Jo, så har vi också. Men hur gör du när du publicerar ut till produktion. Kopierar du bara koden från acceptanstestmiljön och ändrar bara värdet i webconfigens debug mode till false? Eller måste man bygga om sin solution för att det ska bli release mode?
För att det skall vara någon egentlig mening med en acceptansttest miljö eller QA som man säger på ren svenska, så skall den fungerar precis som du produktions miljö (men nämn något företag som sitter med klustradelösningar i deras QA miljö, med samma last som i deras produktionsmiljö??? Så du bör att ändrat din kod redan till denna miljö. Och givetviss så bör du kompilera om du kod till release mode eftersom den presterar bättre än kod som kompileras i debug mode.
- M
-> Gladh
Men är det skillnad mellan 1) att bygga i release mode och 2) att bygga i debug mode och sedan ändra debug mode i webconfigen till false?
Så som jag gjort i vanliga fall är att i första versionen i alla fall köra debug mode false rakt igenom. För oftast finner man mer saker vid första deployen till produktion och då är det bra att få så bra felmeddelanden som möjligt. Men sen när man känner att applikationen är stabil så ändrar man den till debug mode true.