webForumDet fria alternativet

Från asp till asp.net?

.NET

3 svar · 425 visningar · startad av Calevan

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har sedan länge en fotosida som jag programmerat till största delen själv. Den är gjort i asp och en stor poäng med sidan var att lära sig lite om databashantering och asp, vilket jag tycker jag gjort.

Nu har det projektet dock legat på hyllan rätt länge och jag funderar på att ta upp det igen. Dock så skulle jag vilja uppgradera språket lite och funderar därför på att göra om hela sidan till asp.net. Är det en bra idé? Syftet är återigen att lära sig det, så färdiga snygga bildvisare är inte riktigt aktuellt :)

Jag gick till biblioteket för att låna en bok, men i den stod det bara hur man gjorde vanliga applikationer och grejer. Jag vill ju lära mig det hela från ett webprogrammerarperspektiv.

I min gamla asp kod har jag en del komponenter som gör vissa saker. hur funkar detta i asp.net?

Jag skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer på hur jag ska gå vidare på bästa sätt. Har klickat runt här på sidorna en hel del, och kommer så att fortsätta.

Tack tack!

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

kunnde inte heller låta bli att läsa lite om ruby här bland forumen. är det så bra som vissa säger? då kanske man skulle pröva det? men hittar man några sådana webhotell?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=164463

En utmärkt tråd att läsa lite i ;)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ruby fungerar utmärkt i mitt tycke för mindre applikationer med CRUD-funktionalitet, det finns ju en problematik iom. att man tar ett databasperspektiv istället för ett objektperspektiv, själv Active Record är trevligt, går snabbt att utveckla med men passar kanske inte alla applikationer och användare, jag personligen gillar inte den tigtha kopplingen mellan objekt och datalagring det innebär, men allt har sin plats :)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)