webForumDet fria alternativet

Får status-kod 500-fel (använder AJAX)

.NET

0 svar · 332 visningar · startad av gummi

Medlem sedan feb. 200712 inlägg
Frågan#1

Problemet:
Efter steg 5 i "Hur sidan fungerar" när ytterligare en callback ska göras för att ladda as_ARBART så får jag detta fel blixtsnabbt:
"Windows Internet Explorer - Sys.WebForms.PageRequestManagerServerErrorException: An unknown error occurred while processing the request on the server. The status code returned from the server was: 500"
Jag kommer inte ens in i page_load i testar.aspx.cs !! :(

Hur sidan fungerar:
1. Tidkodsförslag hämtas i page_load till hiddenfield (as_TIDKOD)
2. När man skriver i första textrutan (txtTIDKOD) så får man förslag från arrayen i as_TIDKOD tack vare autosuggest2.js som laddas i fördefinierade (tack vare scriptmanager) pageLoad-javascriptet
3. När man valt sin tidkod och trycker på TAB/ENTER/Musklick någonstans så att blur på tidkod-rutan triggas (tyvärr två ggr ibland men jag tror jag löst det) ändras focus till en kontroll som inte tillåter tangentbordstryckningar och förslag till projektkoderna börjar laddas in i en hiddenfield (as_PROJEKT).
4. En div visas (updateprogress) så att man inte ska kunna trycka någonstans med musen
5. Laddningen av as_PROJEKT är klar, när man nu skriver i txtPROJEKT och ändrar för att trigga nästa postback händer felet.

Historia och varför:
Försöker skriva ihop ett tidrapporteringssystem med "riktig" AJAX-teknik.
Tidigare skrev jag ett som använde manuella Microsoft.XMLHTTP / Msxml2.XMLHTTP men nu finns ju asp.net/AJAX färdiga paket så jag tänkte jag skulle prova på det för lättare underhållning av systemändringar.

Verktyg:
Visual Studio 2005 Pro, framework 2.0
ASP.NET AJAX 2.0

Kodfilerna:
Sidan testar.aspx skapar referens till scripten autosuggest2 och suggestions3a:
http://www.kajal.se/forum_fraga/Ajj.zip

Edit: Då det var lite dåligt med kommentarer / förslag / kritik (ingen kritik? hur är det möjligt?) så laddade jag upp hela projektet istället och gjorde om så att den inte använder sig utav 3:e parts .dll utan laddar auto-suggest-exempel med strings istället, samt hittade jag ett javascript-syntax-fel som jag rättade.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)