webForumDet fria alternativet

Mail-komponenet

3 svar · 509 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Hej,

Jag söker en komponenet som som gör att man kan skicka mail från en annan applikation mha vb-script.

Vilken ska jag använda?

Jag vill kunna skicka med inbäddade bilder och jag vill kunna spara ner de skickade mailn på något sätt i en mapp, så man vet vad som gått iväg.

Tanken är att detta ska skötas helt automatiskt.

Det behöver inte vara gratisprogramvaror, utan det är funktionen som är det viktigaste.

Mvh
Henrik

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Har för mig att jag hos någon kund hittade ett lite program för windows. sendmail tror jag det var. Användes för att maila loggfiler hit och dit.
Googla lite på det så hittar du nog något som passar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Man kan säkert använda Outlook från sin applikation (under förutsättning att Outlook finns installerat på datorn).

devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg

@nders skrev:

Man kan säkert använda Outlook från sin applikation (under förutsättning att Outlook finns installerat på datorn).

Ja, det kan man och man kan även skicka direkt via exchange om kunden har det.

Problemet med Outlook, är att det inte går (vad jag lyckats med iaf) att få det att skötas automatiskt. Man måste vara inloggad, man måste ha outlook igång, det går inte att ange vilket konto man ska skicka mailet med...

Det kanske är jag som gjort fel, men jag har inte lyckats iaf... :)

At skicka med MAPI.session, direkt till exchange funkar dock finfint. Problemet är att alla inte använder exchange...

Mvh
Henrik

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
136 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)