webForumDet fria alternativet

Attacha fler filer till ett mail?

.NET

6 svar · 582 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag vill skulle vilja kunna attacha filer till ett mail, dvs inte bara en fil. Men hur löser man det på ett smart sätt. Ska man spara filerna först i serverns filstruktur, i minnet på webbservern eller i en databastabell? Eller finns det något annat bra sätt att mellanlagra filerna innan man skickar iväg mailet?

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Tja du kan ju koppla på godtyckligt många mailattachments till ett mailmessage objekt så antalet är ju biff.

Frågan är hur många filer det är som servern ska hantera. inns ju något contentstream property på mailattachmentobjektet å du bara kopplar en stream av filen till bilagan. Är det stora mängder så kan det kanske vara värt att spara ner dem först på servern.

Smaken som baken, är väl bara till att testa de olika varianterna för prestanda..

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Det beror på hur stora filerna är, själv har jag inte haft några problem med filer runt 4mb stycket och 3-4st samtidigt i en memorystream

Det verkar som det lutar åt att spara det i minnet. Men vad ska man använda som identifierare? För om användaren har tex uppe två webbläsare och ska skicka mail med inkluderade filer ifrån båda så vill man ju särskilja vilka filer som hör till vilket mail. Hur gör man detta på ett bra sätt?

Det fula alternativet är ju att ge mailet ett id redan när det skapas, då kan du ju knyta dina attachemnts endast till det mailet med id=??

Det finns massor med lösningar, den lösningen som passar bäst beror väl egentligen på vad det är för typ av applikation.

Förtydligande, mailet måste ju skapas först, med det menade jag när forumläret laddas om det nu är en asp.net sida. Dvs i page_load sätter man ett id i en session eller liknande.

Jag tror inte det ska vara något problem iofs även om användaren har två fönster. Det är väl knutet i själva applikationen till den unika förekomsten av formuläret. Även om användaren har samma session i båda föntstren så har väl inte formuläret samma id i viewstate vilket betyder att det redan är separerat....

Rätta mig om jag har fel.

Jag tänkte nog spara någon unik slumpad nyckel i viewstaten. Sessionen känns inte bra. Tack för hjälpen!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)