Hmm var ska jag börja, har ju precis satt igång själv med det här...
Det du ska göra är att starta ett nytt webapplication project med följande "delprojekt"
1. Entities
2. DAL
3. BLL
4. UI
Entiteterna blir då en klass för varje sida. Varje klass i Entitet projektet ska ha funktioner för get/set så att du enkelt kan skapa en IList med resultaten från ditt DAL. Utan detta projekted är du tillbaka där du är nu. Då spelar det inte så stor roll med ditt dal och bll.
DAL projektet ska innehålla dataåtkomst och mappa upp datan mot ditt Entitets projekt. Dvs du hämtar ett datatable från din MySQL databas och returnerar en IList.
BLL projektet kommer se ut som en kortvariant av din DAL och bara referera till denna och returnera din IList till ditt UI Projekt. Efter ett tag kommer du validera alla typer av inputs som kan generera felmeddelande (som ditt UI projekts klientbaserade validering har missat)
Sist men inte minst har vi då ditt UI (User Interface) dvs dina aspx sidor som presenterar ditt community för användaren. Det är du säkerligen väl förtrogen med men här ska du inte ha någon logik alls egentligen, den ska hämta all data från ditt affärslager (BLL) som i sin tur hämtar från DAL och mappar upp mot dina entiteter.
Det finns ingen bra läsning och du ska definitivt undvika dataset så långt det går. Jag skulle inte bygga upp dataåtkomsten (DAL) med ett dataset därför att det dels inte är logiskt samt dels är väldigt prestandakrävande. /edit: särskrivning
I följande tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?t=163055 så har jag fått de flesta svar jag behövde på hur jag ska bygga upp en n-tier webb aplikation på ett vettigt sätt. Det finns även lite på samma spår i följande tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?t=163625
Kolla de trådarna så får du säkert lite idéer på hur du ska sätta igång.
Jag har förresten ett projekt till i mitt web application project.
5. AccessProvider
Därför att jag måste använda access databas då inte många webhotell stöder gratis MS SQL.