webForumDet fria alternativet

Namespaces i Webapplication Project

6 svar · 407 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag har ett webapplication projekt och undrar om någon kan förklara hur det hänger ihop.

Jag har 4 projekt

1. UI
2. BLL
3. DAL
4. Enitieter

Får inte till referenserna, jag går inte i varje projekt och har försökt med lite olika utan att få till det.

Namespace för BLL skulle då vara Wexiobridgen.BLL tänkte jag. Sedan tänkte jag döpa alla klasserna till samma dvs News, Results osv Ska man göra tvärtom att jag använder BLLNews, DALNews som klassnamn istället och har samma namespace rätt över?

Hur ska jag komma åt mina sidoprojekt? Gaah jag får inte till det, var mycket enklare när jag körde ett enda projekt men mycket rörigare.

Vet någon en bra länk till namngivningsstandard för namespaces i ett n-tier projekt?

Ska man på de olika projekten göra assemblyn COM Visible och på så vis komma åt att lägga till en referens eller?

Jaha man kan lägga till referenser på projektnivå inom samma solution, Det visste jag inte. Så om alla Heter WexioBridgen.DAL, Wexiobridgen.BLL så kan man lägga till en projekt referens till DAL, BLL. Då var ju problemet ur världen ;)

Fortfarande lite bekymmer...

Hur tusan ska man referera och skicka runt datan när den ligger i olika namespaces?

Om jag har hämtar till UI från BLL, från DAL, från Entities så blir det problem...

Jag har i min DAL försökt binda till mina entiteter med

List<News> News = new List<News>();

men det går inte så bra för mig med olika namespaces. Får då följande problem:

VS2008 skrev:

Error 3 'DAL.News' does not contain a definition for 'ID' and no extension method 'ID' accepting a first argument of type 'DAL.News' could be found (are you missing a using directive or an assembly reference?) C:\Users\CatZ\Documents\Visual Studio 2008\Projects\Wexiobridgen.se\DAL\News.cs 104 10 DAL

Försöker jag med

List<News> News = new List<News>();

// Iterate through the datatable
			for (int i = 0; i < dt.Rows.Count; i++)
			{
				// Declare each row
				Entities.News news = new Entities.News();

// Bind the datatable values to the news object.
				news.ID = (int)dt.Rows[i]["ID"];
				news.nDate = (DateTime)dt.Rows[i]["nDate"];
				news.Title = dt.Rows[i]["Title"].ToString();
				news.FullName = dt.Rows[i]["FullName"].ToString();

if (SelectType != "List")
				{
					news.Content = dt.Rows[i]["Content"].ToString();
					news.Email = dt.Rows[i]["Email"].ToString();

}

//Adds the row to the collection list
				News.Add(news);
			}
			return News;

Så får jag följande felmeddelande

vs2008 skrev:

Error 3 The best overloaded method match for 'System.Collections.Generic.List<DAL.News>.Add(DAL.News)' has some invalid arguments C:\Users\CatZ\Documents\Visual Studio 2008\Projects\Wexiobridgen.se\DAL\News.cs 117 5 DAL

Sedan kan jag försöka med

// Declare the list
			List<Entities.News> News = new List<Entities.News>();

// Iterate through the datatable
			for (int i = 0; i < dt.Rows.Count; i++)
			{
				// Declare each row
				Entities.News news = new Entities.News();

och får då ett meddelande om att

vs2008 skrev:

Error 3 Cannot implicitly convert type 'System.Collections.Generic.List<Entities.News>' to 'System.Collections.Generic.List<DAL.News>' C:\Users\CatZ\Documents\Visual Studio 2008\Projects\Wexiobridgen.se\DAL\News.cs 119 11 DAL

Förstår inte riktigt.

Som jag ser det blir det mycket lättare att separera datan med olika klassnamn istället. och placera allting i Samma Namespace?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Vad är det du vill göra egentligen? Det verkar som att du försöker använda Entities.News i metoder som förväntar sig DAL.News etc.

emission skrev:

Vad är det du vill göra egentligen? Det verkar som att du försöker använda Entities.News i metoder som förväntar sig DAL.News etc.

Nja då får du nog läsa lite bättre :) Eller så kanske jag ska specifera lite bättre.

Det hela handlar alltså om: Om jag ska använda nestlade namespaces, hur blir det då med mina ILists?

Nu när jag delat upp det på 3 olika projekt och har olika namespaces för de olika projekten fick jag inte ihop referenserna riktigt.

Eller det som blir problem är: Cannot implicitly convert from DAL.News to Entities.News. Så frågan är vad som blir fel i mitt tänk?

DOH! Som Homer hade sagt!

Det hjälper ju att komma åt entiteterna direkt om man både lägger till referensen och använder namnrymden med

using Entities

Nu blev det helt plötsligt väldigt mycket lättare att se strukturen på det hela.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)