Finns det möjlighet att spara ett visst värde för en användare på en viss sida?
Jag vill ha funktionalitet för att spara om en användare har markerat sidan som läst. När man jobbar med webparts så kan man ju spara inställningar på sidnivå så hur ska man göra för att spara ett personliserat värde på sidnivå utan att använda webparts?
Personalization
5 svar · 459 visningar · startad av maqe
Du lägger information i något annat lagringsställe. Databas, xml-fil, cookies eller vad du nu kan hitta på...
- M
Hm okay så man kan inte använda den inbyggda funktionaliteten för personalisering då alltså.
Nej då har du nog inte förstått vad webparts innebär riktigt, den typen av inställningar som du efterfrågas kan inte sparas på något annat vis. Det skulle vara möjligt att spara värdet för en användare i en sessioncookie men den kommer förstöras när inte sessionen är aktuell längre.
Därför får du välja ett av gladh's förslag. Själv hade jag nog pillat in det i en databas. Om du använder membershipprovider för sql eller access (eller har gjort en egen) så kan du spara inställningar knutet både till användare och sida. Då sparas det i din databas.
Hur gör jag för att spara ett värde för en viss sidoa knutet till en användare med SqlMembershipProvider?
Du kan läsa här hur man gör http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/05/10/CuttingEdge/
Det fungerar med access också om man som jag... måste ;)