webForumDet fria alternativet

Hantera Exceptions?

2 svar · 268 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag sitter och funderar lite på hur jag ska validera och hantera undantag. Min tanke var att hantera de flesta undantag i min BLL och undrar lite hur ni andra gör.

http://www.asp.net/learn/data-access/tutorial-18-cs.aspx så står det att man ska skapa en label där användaren får sin exception presenterad om han skriver in nåt felaktigt.

Är det en bra approach. Jag hade hellre använt mig mer av valideringskontrollerna men jag vill köra en helt ajax baserad sida och då fungerar det inte så bra med valideringen, eller har det ändrats i .net 3.5?

freguzMedlem sedan feb. 2005280 inlägg

Ja det beror väl på vad det gäller.

Är det användar-data som ska in i systemet och behöver följa vissa regler, så måste man ju slänga upp en "fingervisning" för användaren och hjälpa denne på traven. (känns som jag slår in öppna dörrar här men jag gillar att vara lite övertydlig :) )

Logikfel i koden däremot hanterar jag helst bakom kulisserna och skriver till textfil med log4net eller dylikt, i ett nyuppsatt projekt kanske man är väldigt mån om att få se alla fel omgående så då kan man ju till o med köra en e-mail alert :)

Att man inte kan köra valideringskontroller i ett ajax formulär visste jag inte, vad händer när du säger "fungerar det inte så bra"?

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

freguz skrev:

Ja det beror väl på vad det gäller.

Är det användar-data som ska in i systemet och behöver följa vissa regler, så måste man ju slänga upp en "fingervisning" för användaren och hjälpa denne på traven. (känns som jag slår in öppna dörrar här men jag gillar att vara lite övertydlig :) )

Jo jag vill gärna visa användaren vad som är fel. Applikationen används mestadels av pensionärer och datanalafabeter så det gäller att vara väldigt tydlig i meddelandena dock.

freguz skrev:

Logikfel i koden däremot hanterar jag helst bakom kulisserna och skriver till textfil med log4net eller dylikt, i ett nyuppsatt projekt kanske man är väldigt mån om att få se alla fel omgående så då kan man ju till o med köra en e-mail alert :)

Då är vi på samma spår, jag har kört egna loggningslösningar än så länge, skrivit till eventloggen samt textfil och skickat den som e-post till mig själv. (Jag är riktigt anal när det gäller fel :) )

freguz skrev:

Att man inte kan köra valideringskontroller i ett ajax formulär visste jag inte, vad händer när du säger "fungerar det inte så bra"?

Det händer ingenting. Valideringskontrollerna hindrar data att skickas men jag lyckas inte få något felmeddelande.

Jag hade tänkt att en customvalidator vore kalas till det mesta. Då kan man validera direkt på klienten och även köra som jag har gjort i ajax-lösa projekt grymt avancerad validering på servern. Tanken var att man inte skulle behöva postback då datan skulle kunna skickas till servern utan att generera en postback och sedan tillbaka men det fungerar inte fullt ut. Jag antar att klientbaserad validering skulle gå att fungera men det hjälper inte mig helt. Ibland vill man kolla en del värden med servern innan man gör några ändringar.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)