myName = objReader("resFileName");
Ger felmeddelandet objReader is a variable but is used as a method, jag sökte lite men hittar inte lösningen på problemet. Hur ska jag tilldela min variabel ett värde från objectreader i C#?
8 svar · 644 visningar · startad av CatZ
myName = objReader("resFileName");
Ger felmeddelandet objReader is a variable but is used as a method, jag sökte lite men hittar inte lösningen på problemet. Hur ska jag tilldela min variabel ett värde från objectreader i C#?
objReader.Read("resFileName");
if(!objReader.IsDbNull(0))
myString = objReader.GetValue(0).ToString();
Om det är första kolumnen som resFileName ligger i alltså
freguz skrev:
if(!objReader.IsDbNull(0)) myString = objReader.GetValue(0).ToString();Om det är första kolumnen som resFileName ligger i alltså
Det går tyvärr inte med OleDbDataReader :)
CatZ skrev:
Det går tyvärr inte med OleDbDataReader :)
Vad konstigt, min intellisense verkar köpa det rakt av ialla fall. ( IsDBNull() heter den förresten, med stort B :))
Vad får du för felmeddelande när du bygger?
Det fungerar :)
Då är frågan hur jag gör med mina bytes... myFile är sparat som fil i databasen och det fungerar inte med
if (!objReader.IsDBNull(2))
{
myFile = objReader.GetValue(2);
}
Får då följande felmeddelande:
Error 2 Cannot implicitly convert type 'object' to 'byte[]'. An explicit conversion exists (are you missing a cast?)
Hur ser en Cast ut om man nu måste göra en sådan...
C# är mycket svårare än vb.net :)
Jaha, ja det finns mycket kul i oleDbDataReadern, objReader.GetBytes() till exempel....
Läs mer om parametrarna den vill ha här:
http://msdn2.microsoft.com/EN-US/library/system.data.oledb.oledbdatareader.getbytes.aspx
Tack för hjälpen freguz ;)