Gladh skrev:
gein skrev:
Det är så att jag skulle behöva göra vissa förändringar till en portal skriven i ASP.NET (utvecklaren som är ansvarig för detta är på semester), problemet är att jag inte pysslat med ASP.NET tidigare.
Din växellåda har pajat ihop, du behöver bara byta ut några kugghjul i lådan. Verkstaden kan inte hjälpa dig på 2 veckor, så du tänker göra det själv. Skulle du göra det då?
Inte för att var elakt mot dig, men att ändra i kod som inte är din egen är alltid lite vanskligt eftersom det nästa förutsätter att du sätter dig igenom all kod grundligt innan, dessutom om du inte har någon som helst erfarenhet om ASP.NET så låter det som kan gå riktigt illa och det hela slutar med att när utvecklaren kommer tillbaka från semestern så har du inte lyckas med det du vill, och han får lägga X antal timmar på att rätta upp i koden (om den inte finns backupad någonstans).
Ta det inte fel nu, men jag är inte dum i huvudet. Det är inte så att jag ska mecka med grejer som ska direkt in i produktion. Jag ska göra en enklare förändring, jag vet precis vad som behöver göras och jag vill prova det i en testmiljö (min egen) innan utvecklaren kommer tillbaka (som är borta i två veckor) med en kopia av portalen.
I övrigt så är jag inte bekant med ASP.NET, nej, men koden är skriven i VB och jag kan det mycket väl. Det är så fruktansvärt simpelt att jag bara ska in med en extra case i en switch som ska hantera ytterliggare ett fall och returnera en sträng.
Gladh skrev:
Mitt tips till dig är att du letar upp en konsult som gör de förändringar som du önskar få genomförda, det blir garanterat billigare i längden, du måste komma ihåg att även om du inte kostar något fysiskt så är din tid även en kostnad, då du tar tid från det som du borde göra egentligen när du sitter och ändrar i ASP.NET koden.
Det är inte aktuellt att hyra in någon för den här grejen.
Gladh skrev:
Så nu svar på dina frågor.
================================================
1. Ja och Nej, helt beroende på vilken projektmodel som man valt när man valde att skapa ett WebProjekt.
2. Antingen så använder du utvecklingsmiljön och därfinns en Build funktion (knapp), eller så använder du commandpromten för att göra en build, beroende på vilket språk som använts (c# / VB.Net) så skall olika kompilatorer användas.
3. Du måste komplierar om den assemblyn som du har ändrat i (om du ens måste kompilera om, se 1). Om du ändrar i ASPX filer så behöver du generellt inte kompilera om, om du ändra i code-behind filerna så måste (generellet) kompilera om.
4. De kompilerade filerna hamlar i ett konfiguraret bibliotek, till 99.99% säkert så är det ett bibliotek i samma mapp som projektfilen och biblioteket heter bin\debug
5. Det verkar som man refererar till ett demo projekt som är borttaget. Så för att få det att fungerar så måste projektet tillbaka, eller så måste referensen bort från solutionfilen.
Tack för dessa svar!
1. Okej, jag förmodar att jag måste kompilera, eftersom sajten inte förändras ett dyft när jag ändrar i källkoden.
2. Jag använder helst utvecklingsmiljön. Min kollega påstår nu dock att jag inte kan öppna ett .NET 1.1-projekt i Visual Studio 2005, stämmer det?
För att beskriva scenariot lite mera: Utvecklaren jobbar med portalen på en speciell utvecklingsmaskin. Det ligger dock en kopia på ett annat ställe och det är denna som jag vill ändra (jag har inte (och vill inte heller) ha tillgång till utvecklingsmaskinen).
3. Okej. Kopplat till den fil jag vill ändra finns tre olika filer: .aspx, .aspx.resx, .aspx.vb och det är .aspx.vb som jag vill lägga till lite kod i. Jag antar att denna fil är "code-behind" som du nämner?
4. Alright! I bin-mappen hittar jag en dll med samma namn som projektet. Ingen enstaka fil som skulle kunna matcha den källkodsfil jag jobbar med. Vilket betyder att jag måste kompilera om hela projektet, det räcker alltså inte med just den fil jag ändrat i?
5. Ursäkta att jag inte förklarade det ordentligt från början, men som sagt, det är iofs naturligt att sökvägen inte riktigt stämmer eftersom hela projektet nu ligger på en annan maskin. Hur gör jag om jag vill hänvisa den till en annan webbsajt och en annan sökväg till projektet?
Men som sagt, om jag inte kan öppna projektet (som är gjort för .NET 1.1) i Visual Studio 2005 så kan jag ju redan sluta försöka här.