Hej! Hur fungerar det med behörigheter på filer tillsammans med windows forms? Tänkte mig en liten enkel snurra där man kan ladda upp och hämta filer men för att man ska få göra detta måste man vara inloggad. Skulle behöva lite kom-igång-tips!
Filhantering och windows forms?
7 svar · 639 visningar · startad av inspiro
De rättigheter som användaren som startar WinForm applikationer har, de rättigheter gäller även på filnivå.
Som om USER\Johan startar WinFormen så kommer winformen att läsa filerna som USER\Johan. Du kan se det genom Environment.Username.
Vill du ha andra rättigheter så blir det lite knepigare, men det går...
- M
Du kan köra med impersination, som gör att winformen alltid kommer köras med samma användare. Detta sätts i config
Hej och tack för svar! Tyvärr skrev jag ju såklart fel, jag menade när man loggar in med forms-inloggning (visst heter det så när man använder authentication mode="Forms"?).
Alltså, jag har en webb där man kan logga in och alla som är inloggade ska få hämta filerna från en liten filbank, men bara administratörer ska få ladda upp filer. Eftersom jag inte använder windows-inloggning så undrar jag hur man vet att en användare är inloggad eller inte när h*n försöker hämta ned en fil...? Måste man lägga filerna i en databas och fixa rättigheter den vägen eller finns det något enklare sätt?
Det finns några olika sätt som man kan lösa det på.
I ditt exempel så hade jag nog löste det så att du lägger alla användare i en databas och sätter olika roller på dem. Administratör, Användare osv osv
Sedan lägger du dina filer utanför själva www-roten, så man inte kan surfa till filen på något sätt. Du har sedan en generell nerladdningssida (bäst är det med en HttpHandler) där du kontrollera om personen är inloggad och skickar med vilken fil det är som skall laddas ner. Du läser då upp filen i minnet och streamar ut filen till webläsaren.
På detta sätt så kan man inte ladda ner filen utan att vara inloggad, samt att du enkelt kan föra statistik för varje nerladdning: När, vem, hur ofta osv osv...
På uppladdnings sidan så kontrollerar du om besökaren är administrator och så fall får han ladda upp, annars inte.
P.s Tråden borde ligga under ASP.NET eftersom det är ASP.NET och inte .NET teknologi som du efterfrågar...
- M
Vad är en httphandler egentligen och hur fungerar det? Har inte fått kläm på det riktigt...