webForumDet fria alternativet

Texter och code behind

4 svar · 551 visningar · startad av inspiro

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

Hur gör ni när ni arbetar med små textstycken där texten delvis behöver genereras dynamiskt? Jag har exempelvis gjort ett litet mailutskick där vissa ord och fraser skapas dynamiskt men i huvudsak är det ren text. Nu har jag bakat in all text i koden (använder stringbuilder) och det fungerar ju bra men det ser inte så snyggt ut... tänkte om det finns något bättre sätt? Har hört att man aldrig ska ha ren text i affärslagret?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ren text i affärslagret kan man väll ha, det beror ju på övriga krav på applikationen, vad räknar du som ditt affärslager menar du codebehind så är det snarare ett UI-lager i mitt tycke, och inte ett rent affärslager? Du kan ju skapa en hjälpklass som hämtar text från databasen och slänger in där den ska. Är det bara för just dessa mailutskick, eller menar du rent generellt text på sidor.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Oftast har det blivit nån form av mall i t.ex en databas eller en xml-fil och sen egna taggar som byts ut mot data från användare, databas eller vad man nu vill.

Går ganska enkelt och snabbt att serialisera in xml-filen i en klass och sen kan man ha lite funktioner som stoppar data på valda ställen med regexp eller sträng-funktioner.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Tillägg angåenda vad som är lager och codebehind och så:
Lager har egentligen inget med var koden befinner sig att göra. Man skulle kunna ha en 4-lagers struktur i en enda fil i sin applikation. Detta vore naturligtvis vansinnigt underhållsmässigt och skalbarhetsmässigt men det jag vill förtydliga är att lagrena är abstrakta.

Rent fysiskt hamnar oftast UI lager i just codebehind som kanske instatierar något BusinessLayer som i sin tut pratar med ett datalager.

Som sagt: dessa separerar man i olika filer för att kunna bygga ut, underhålla, uppgradera och återanvända sina lager.

inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg

erka skrev:

Är det bara för just dessa mailutskick, eller menar du rent generellt text på sidor.

Jag menar generellt, speciellt när det gäller ren text som inte ska visas på själva sidan utan kanske skickas via e-post (annars brukar jag skriva ren text på aspx-sidan och lägga in en literal där jag behöver uppdatera texten dynamiskt).

En xml borde ju fungera förstås, det blir nog det! Db känns lite overkill...

252 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
122 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)