webForumDet fria alternativet

Kan inte köra SQL-update

2 svar · 525 visningar · startad av haagel

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Hej!

Jag har stött på ett problem som jag inte hittar någon lösning på. Hoppas på att nån kanske kan ha en idé om vad felet är...

Det jag håller på med är att skapa en sida där man som användare av mitt system kan gå in och ändra sitt lösenord. Lösenordet finns i en databas.

Det som ska hända är kortfattat att en SQL-sats skapas och körs mot databasen. I mitt felsökande har jag skrivit ut den SQL-sats som skapas till en label. Den kan se ut så här:

UPDATE kUser SET password = '7iaw3Ur350mqGo7jwQrpkj9hiYB3Lkc/iBml1JQODbJ6wYX4oOHV+E+IvIh/1nsUNzLDBMxfqa2Ob1f1ACio/w==' WHERE userid = 1

Som databas använder jag Access. Om jag kopierar denna SQL-sats direkt från labeln och kör denna inne i Access så fungerar den fint.

Metoden som kör satsen mot databasen har testats förrut och körs utan problem till annat. Den ser ut så här:

public bool RunNonQuery(string sqlString)
{
        OleDbConnection myConnection = new OleDbConnection(connString);
        OleDbCommand myCommand = new OleDbCommand(sqlString, myConnection);
        bool noError = true;
        try
        {
            myConnection.Open();
            myCommand.ExecuteNonQuery();
        }
        catch (Exception err)
        {
            noError = false;   
        }
        finally
        {
            myConnection.Close();
        }
        return noError;
}

När jag försöker köra den nämnda SQL-satsen med metoden så kastas ett undantag som anger att SQL-frågan innehåller syntax-fel. Samma metod kör utan problem andra UPDATE-satser.

Vad är problemet? Lösenordet är som synes hashat och innehåller en massa konstiga tecken. Kan problemet uppstå där?

Tacksam för hjälp! :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det kan nog vara så att password är reserverat i oledb. Byt namn på fältet eller klamra med [].

mvh

haagelMedlem sedan feb. 2006134 inlägg

Tack @nders! Men klamrar fungerade det fint! :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)