Jag har ett gammalt orderhanteringssystem som skulle behöva ses över. Sidan som hanterar ordern funderar jag på om det faktiskt skulle vara väldigt vettigt att använda ett dataset.
Idag är det en massa uträkningar, rutiner och funktioner som körs vid massa händelser. Alla dessa anrop till databasen skulle man kunna fimpa och vänta med att spara tills användaren väljer det specifikt.
Nu autosparas ordern eftersom vi behöver reservera ett ID i sql servern men de övriga värdena skulle inte behöva sparas om man istället har det tillfälligt i ett dataset. Då skulle man kunna ha alla databasens tabeller representerade i dataset'et och spara hämta vore ju absolut inga problem om man bara behöver göra det en gång.
Enda problemet då är ju att användaren riskerar att gå miste om en massa arbete den gången internet explorer kraschar eller dylikt. Detta borde ju kunna lösas med felhantering att sparar temporder i en annan tabell om ordern varken har tömts eller sparats efter x minuter.
Datatset har helt klart sina användningsområden, och just när man man vill försöka efterlikna databasen ute på klienten så är dataset bra att använda. Det man oftas brukar säga är att skall man bara hämta upp värden från en databas och presentera den på en sida, så är dataset overkill, eftersom du får en massa extra lull-lull som du inte behöver och som tar prestanda från det som du verkligen vill göra...
Enda problemet då är ju att användaren riskerar att gå miste om en massa arbete den gången internet explorer kraschar eller dylikt. Detta borde ju kunna lösas med felhantering att sparar temporder i en annan tabell om ordern varken har tömts eller sparats efter x minuter.
Ja, eller bara helt enkelt spara dom i .net cachen var 5:e minut
Tack för svaren! Har ju hört och läst så mycket negativt om Dataset men jag tycker klart de har användningsområden som är vettiga.
Är det ett Typat dataset man ska använda sig av? Jag har ju inte jättebra koll på dataset, det visuella är ju alltid enklast bara att dra tabeller från databasen om man vill.
Som det är nu är det ett antal olika stored procedures. Vad gäller här? Ska man försöka lösa allting med en gigantisk fråga i SQL eller kan det vara ok att dela upp allting vid kommunikationen med databasen?
Sedan ska man arbeta med ObjectDataSource mellan klienten (webläsaren) och Dataset'et?
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25