Hej jag har ett litet problem, och en undran om en lösning vilket hade underlättat en hel del.
Jag vill jobba med ObjectDataSource för att det är ju så de flesta ASP.NET kontroller vill ha det.
Jag har ett DAO eller vad man skall kalla det med funktionalitet för t.ex. en User
Detta är en existerande klass, jag har lyckats att alltid använda den genom eventet ObjectCreating, vilket fungerar utmärkt.
UserDAO
Dessa krävs för paging vilket fungerar utmärkt.
GetAll();
GetAll(int rowsMax, int currentIndex);
Count();
Men här kommer ett stort MEN jag vill också att skapandet av instanser av mina User objekt skall ske via mitt DAO då vissa regler skall läggas till i objektet. dvs
UserDAO.Create();
UserDAO.Create("namn", "hej");
samma sak gäller existerande objekt UserDAO.GetById(long id);
När det gäller delete kan det vara okej att bara skicka ner ett id för att ta bort.
Men detta stödjer inte ObjectDataSource, jag har forskat lite och man måste gå långt ner för att ändra så att det kan finnas stöd för Factories för objektskapande.
Är det någon som vet en bra lösning på detta eller möjligtsvis någon som haft samma problem och implementerat en egen ObjectDataSource?
För vad jag har kollat på så är det mycket kod som måste skrivas för att få en lösning på detta, man får skriva ObjectDataSource från grunden och från de klasser den ärver av, samt ObjectDataSourceView och dess basklass DataSourceView där problemet ligger i en privat metod kallad BuildDataObject.