Du kan göra en foreach-loop för varje "Control" i din panel och sedan kolla ifall det är en TextBox. Om så är fallet lägger du till värdet.
foreach (Control c in Panel1.Controls)
{
if (c is TextBox)
objMessage.Body += ((TextBox)c).Text;
}
Om det skulle vara så att du har fler textboxar i din panel som är deklarerade på annat vis och inte ska ha med detta att göra, kan du köra en if-sats som kollar ifall TextBoxens ID innehåller "tbStuffStep".
foreach (Control c in Panel1.Controls)
{
if (c is TextBox)
{
if ((TextBox)c).ID.Contains("tbStuffStep"))
objMessage.Body += ((TextBox)c).Text;
}
}
EDIT
Eller så hinner någon annan före med en lite lättare lösning :bire
Tack så mycket, det fungerar. Nu till ett större problem:
Jag håller på att göra en sida där säljarna kan gå in och lämna in raporter på deras ärenden som de har gjort. Det finns en huvud köpare som alltid måste fyllas i. Sen så finns det x antal köpare som man får skriva in hur många de är och vad de köper.
Nu så har jag lagt upp det så att när man kommer in på sidan så skriver man in datumet för dagen som man var ute och sålde. Sedan hur många det var som köpte exklusive "värdinnan". Sedan så loopar jag ut 6 forumulär (namn på perssonen, telefonnmmer, och vad de har köpt. (3 textboxar, artikel ID, namn och pris)) för varje persson.
Sedan döljer jag med javascript alla förutom en, så att det blir en slags wizard.
När allt är ifyllt så ska sedan all information skickas till chefen. Nu kommer problemet.
Först så ska det som man skrev i först om värdinnan vara.
Sedan så ska det skickas en samanfattning utav allt som alla har köpt. Där kommer problemet. Det ska alltså vara något liknande detta om säljaren samanlagt har sålt 3 bananer och 1 äpple som kostar 5 kr styck:
Antal | ID | Namn | Prsis/st | Summa
3 1 Bananer 5:- 15:-
1 2 Äpple 5:- 5:-
Sedan så sak det stå vad varje kund för sig har köpt så att det kan skickas ut.
Det jag har problem med är att jag inte vet hur jag ska kunna sammanställa allt? Om jag skulle fixa det så skulle det bli så här istället:
Antal | ID | Namn | Prsis/st | Summa
1 1 Bananer 5:- 5:-
1 2 Äpple 5:- 5:-
Någon ide på hur jag kan fixa detta? Jag antar att det inte går att köra en typ Count på en massa textboxar och kolla om det finns några som har samma värde?
Säg till om det är luddigt förklarat så försöker jag berätta om.
Det var nog dålitg förklarat. Kolla påhttp://www.booring.se/Intima , logga in med admin@admin.se / admin sedan så går ni in på skriv raport så ser ni hurjag har lagt upp det.
När man ska skriva in antal påsar så är det enstor textbox, den ska delas upp så man kan skriva artikel id, namn och pris. istället för allt i ett.
är det inte enklare att göra det med databaser eller arrayer? typ skapa en arraylist för varje säljare, du kan ju köra en nästlad arraylist, den yttre är för varje säljare och den inre för varje typ av artikel (typ banan).
Databaser är ju bra för att hålla sån här typ av data, dock är det lite extra styr att skapa upp tabeller, connection till db, skapa metoder för in och utmatning osv, men du kommer nog vinna på det om detta ska byggas ut eller blir stort.
Jag har också varut inne på databas. Men då jag ska hosta allt på min server, dvs min databas så orkar jag köra in mer i databasen då den redan är slö på en hemsida som den är. ;)
Jag kan ju köra så som jag gör nu, problemet är abra att jag inte vet hur jag ska göra för att kunna skriva ut 3 bananer 15 kr. Jag vet inte ens vad jag ska söka på så det går inte så bra för mig på googlandet. ;P
Jag skulle ju kunna göra så att lägga in alla produkter i en dropdownlist och sedan typ lägga en session och plusa på om det redan finns en session typ:
if (String.IsNullOrEmpty(Session["Bananer"]))
{
Session.Add("Bananer", 1)
}
else
{
Session["Bananer"].Value += 1
}
Koden skulle troligtvis inte fungera, men ni förstår säkert hur jag tänker. Problemet ligger ju i att det finns över 10 000 produkter och att ha alla i e ddl skulle både bli jobbigt för mig att lägga in och för säljaren att bläddra i.
Är det ingen som har några idér på hur jag ska strukturera upp det?
Jag får väll köra med databas om så måste, men jag vet inte hur jag ska göra ändå. Har lite bråttom med detta och utan idér så kommer jag ingen stans. Problemet ligger alltså i hur jag ska kunna summera allt.
Skulle det fungera att göra så här, eller har jag tänkt fel?
Man skriver in datum för partyt, värdinnans uppgifter i en tabell (tbl1).
Sedan när man slänger in uppgifterna på köparna (namn, tele osv. Inklusive värdinnan) i tbl2
Sedan så skickar man in i tbl3 allt som har köpts under det partyt och vem det är som har köpt det.
Problemet ligger fortfarande i hur jag ska få fram att det har köpts 3 bananer och ett äpple. Om jag bara loopar ut allt som har köpts så får ju:
banan
banan
banan
äpple
Skulle det fungera om jag gjorde en nästlad reperater eller något för att få fram :
3 bananer
1 äpple
Eller hur ska jag göra för att få fram så?
Jag var visst för snabb med att säga att koden fungerade för att hitta textboxarna.
Ingen kod fungerar, på TomasJs kod så får jag System.NullReferenceException. Och på sortings kod så kommer ingenting i mejlet.
Vad gör jag för fel?
Har även testat att lägga dit en textbox "manuelt" men den hittar inte den heller.
EDIT
Det fungerade om jag la allt i Panel1 Sedan Panel1.FindControl
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e