webForumDet fria alternativet

Söker Visualstudio addon

24 svar · 943 visningar · startad av Nickemannen · sida 2 av 2

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

zaiman skrev:

Högerklick på variablen, Refactor, Encapsulate Field

Japp!.

erka skrev:

Gladh, vad är det för fel på snippets, prop sen tab

Inget, man gör det som passar en bäst, jag gav bara ytterligare en lösning på problemet.

cok skrev:

Jag hänger dock inte med riktigt på vad det ska vara bra för. Förstår inte riktigt vad det ska vara bra för, om jag endast vill att andra klasser ska kunna läsa värdet MinPublikaProperty så kan jag inte heller från klassen som äger MinPublikaProperty sätta värdet. Finns väl en tanke bakom det...
[/cok]
Klart du kan sätta värdet på din property från din egen klass.

this.MinPublikaProperty = 10;

Anledningen till att MS implementerat denna funktion är att väldigt ofta så skapar man en private variable och så wrappar man den direkt som en properties utan att göra något mer, genom att skriva så som du skrev så ökar man utvecklingshastigheten, man skriver helt enkelt mindre kod för samma sak.

- M

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

Gladh skrev:

Klart du kan sätta värdet på din property från din egen klass.

Om jag gör följande:

public abstract int test { get; }

Så kan jag inte sätta värdet själv i klassen.

Men jag förstår tankesättet med att om man bara kör på så är detta snabbare. Men om man vill förhindra att set ska fungera så måste man göra på det gamla goda sättet. Rätta mig om jag har fel!

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

cok skrev:

public abstract int test { get; }

Får du inget fel från din kompilator att du inte får göra så. Det fick jag, den sa att om jag ville använda "fuskmetoden" så var jag tvungen att ha både get; och set; med annars gick det minsan inte....

cok skrev:

Men om man vill förhindra att set ska fungera så måste man göra på det gamla goda sättet.

Helt klart är det så för i ditt exempel så finns ingen private test-variable (inte i kodläge iallafall) så du kan inte accessa den, utan måste gå via propertyn och har du ingen set så kan du inte heller sätta värdet.

- M

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

Gladh skrev:

Får du inget fel från din kompilator att du inte får göra så. Det fick jag, den sa att om jag ville använda "fuskmetoden" så var jag tvungen att ha både get; och set; med annars gick det minsan inte....

Jo visst fick jag det, kastade jag med abstract eller external så går det bra.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Nickemannen skrev:

Kan man binda detta till något kortkommando typ Ctrl + S eller liknande?

(ursäkta igen, jag lyckas alltid ta fel på citera och redigera knappen :|)

I VS 2005 är kortkommandot för Encapsulate Field: Ctrl-R, E :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)