Du får hämta ut användarna och loopa igenom dem. I loopen skapar du nya användare via Membership.CreateUser och ger dem roller via Roles.AddUserToRole.
Tjena,
Vet inte om det är här jag ska ställa denna fråga eller i SQL-forumet men jag testar.
ASP.NET har ju som bekant funktioner för att skapa användarkonton för inloggning på en webbplats. Membership och Roles. Detta är vettigt och något jag använder men skulle vilja ha hjälp med en liten sak.
Kan jag på något sätt skapa en mängd användarkonton i de autogenererade membershiptabellerna i sql server, som alla sätts till en viss roll och dylikt genom en smart programsnutt? I så fall hur?
Det jag har är en massa kunder i en tabell som har användarnamn och lösen framslumpat. Dessa anvnamn o lösen vill jag koppla till inloggningen genom automatik. För att slippa skriva in dem för hand.
Hur kan jag lättast klara av detta? Antar att jag måste kopiera in anvnamn o lösen från kund-tabellen in i users-tabellen men sedan? hur kopplar jag users till roller och membership m m med automatik? Finns det funktioner för detta? Hur skulle ni ha gjort? Hur har ni gjort?
Använder Sql server 2005 samt asp.net 2.0 o VS 2005
Tack på förhand! :)