webForumDet fria alternativet

Row GUID - IserId som InputParameter

1 svar · 335 visningar · startad av jaxpax

jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg

Hej!
Jag har en sida där jag använder ASP.NET Membership. Jag vill att medlemmen skall kunna lägga upp "Favoriter" (länkar till webbsidor) i en lista. Eftersom jag inte är någon 'codemonkey', utan en vanlig 'dödlig' som försöker lära vartefter problemen dyker upp så har jag kollat diverse tutorials och där lärt hur att skapa 3-skickts databaskopplingar och användningen av TableAdapter och Typed DataSet.

Jag har fått det att fungera när det gäller att läsa ut information ur db men jag har kört fast när det gäller att lägga till information och när denna information skall härledas till en viss användare. Vad jag tror att försöker säga är att jag inte vet hur man lägger till userId som InputParameter till metoderna :q

Jag har i min DAL skapat en Typed DataSet med en strongly-typed DataAdapter class och en InsertFavorites method() samt en GetFavoritesByUserId method() för att lägga till 'Favorites' samt läsa ut information ur db.

Jag vill alltså att informationen som skall läggas in och läsas ur db skall härledas till en användare - alltså en viss medlem skall enbart få upp 'sina' 'Favoriter'.

Hoppas inte dett blev för rörigt för att förstå. :OO

jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg

Förtydligande...

Query för att läsa ut informationen i databasen ser ut ungefär så här:

SELECT FavoriteId, UserId, FavoriteUrl, FavoriteName, FavoriteDescript FROM cvb_Favorites WHERE UserIdId = @UserId

Hur skall 'code behind' se ut för att värdena skall kunna härledas till en viss user?

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)