webForumDet fria alternativet

Postback i ASP.NET

1 svar · 388 visningar · startad av liverpool

liverpoolMedlem sedan nov. 200468 inlägg

Hej

Jag har precis börjat att använda Microsoft Visual web Devolper 2005 express.
Nu till min fråga.

Jag tänker göra en nyhetssida där man listar sina nyheter, om man sedan klickar på artikeln skall man komma till en ny sida och läsa den där.

1. Vad skall man välja för att lista nyheten (gridview, Datalist, repeater??)
  2. Hur får man med den aktuella nyheter till en ny sida (ASP använder man querystring).
  3. Skall jag använda postback för att komma till nästa sida?

Är ny på ASP.NET 2.0 :)

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

liverpool skrev:

1. Vad skall man välja för att lista nyheten (gridview, Datalist, repeater??)
  2. Hur får man med den aktuella nyheter till en ny sida (ASP använder man querystring).
  3. Skall jag använda postback för att komma till nästa sida?

1. Jag hade valt en repeater (om du vill lista flera nyheter på samma sida). Mest för att jag gillar att ha full kontroll över den koden som spottas ut. För bara en nyhet kan man använda vanlig labels eller literals.

2. Du kan använda querystrings i asp.net också. Men ännu bättre/snyggare är det om du använder "url rewriting" finns några trådar här i forumet om det (t.ex. hemsida.se/nyheter/2007-07-21/)

3. Absolut inte. Det finns många som verkar ha en förkärlek till posbacks och bygger hela sidor enbart genom detta. Men man tappar massor med viktiga standardfunktioner i webbläsaren. T.ex. blir det omöjligt för besökaren att bokmärka en individuell sida, man kan inte länka direkt till sidan, och sökmotorerna kan inte indexera sidorna. Att bläddra i en paging kanske skulle vara okej med postbacks, om man inte bryr sig om ovanstående.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)