webForumDet fria alternativet

aspx-fil utan formulär?

.NET

6 svar · 693 visningar · startad av trashhash

Medlem sedan apr. 200730 inlägg
Frågan#1

Hej, jag vill skapa en dynamisk js-fil. Alltså en aspx-fil som är helt tom men som jag fyller med javascript genom serverkoden. Men aspx-filer kräver formulär mm. Hur gör detta enklast i .net?

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Du behöver inte skapa ett formulär, du kan lägga runat="server" på de flesta taggar eller skriva ut koden med Response.Write. Formuläret behöver du bara ifall du vill interagera med kontrollerna i ASP.NET.

Hur menar du? Tar jag bort <form /> i aspx sidan så får jag fel. Jag skulle bara vilja ha ne sida som ser ut så här.

<%@ Page Language="VB" %>

Men det går inte, den lägger till VIEWSTATE när man kollar källkoden.

Medlem sedan juli 2003465 inlägg

Jag brukar ta bort alt utom
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="fil.aspx.vb" Inherits="fil"%>
och i codebehind (Page_Load) köra response.write("bla bla") och det funkar fint....

men det funkar inte för dig?

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jo, precis. Jag testade själv för att säkerställa så jag inte säger fel :)

<%@ Page Language="C#" %>

<% Response.Write("Hello World!"); %>

Följande kod fungerar bra för mig. Vad får du för fel? Hur ser din sida ut, använder du dig av några kontroller eller master-pages?

Hej, jag har inte haft tid att titta närmare på det. Men jag ska göra det om ni säger att det går så går det.

Tack!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Du kan också vilja göra en ashx (Generic HTTP Handler, tror jag det heter i VS). Då slipper man en del overhead som är associerad med aspx-sidor (onödigt att betala för något man ändå inte använder). Dock blir det är en aning grisigare att koda, men det går att komma runt med templatelösningar (antingen någon standardvariant eller något egenhackat).

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)